Цитирование: Игнатьева Р.М. Англоязычная среда неязыкового вуза: особенности, перспективы и риски ее формирования в условиях цифровых трансформаций // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 5 (148). — С.169-173.
Автор(ы): Р.М. Игнатьева
Название статьи: Англоязычная среда неязыкового вуза: особенности, перспективы и риски ее формирования в условиях цифровых трансформаций
DOI: 10.51379/KPJ.2021.149.5.022
Аннотация. В статье раскрыты стратегические цели и задачи проекта «Формирование англоязычной среды» в одном из региональных неязыковых вузов в ГБОУ ВО «Альметьевский государственный нефтяной институт». Автором представлены результаты констатирующего этапа эксперимента по формированию иноязычной компетенции субъектов образовательного процесса, позволяющие выявить как проблемы преподавателей, так и студентов. В связи с этим, в рамках реализации данного проекта автором разработан комплекс мероприятий по повышению уровней сформированности иноязычной компетенции отдельно для преподавателей и студентов; представлены педагогические механизмы поступательного формирования англоязычной среды для руководства вуза; выявлены особенности и конкурентные преимущества вуза в формировании англоязычной среды; спрогнозированы некоторые организационные ограничения и риски при реализации данного проекта.
Ключевые слова: англоязычная среда, вуз, студенты, НПР, цифровые образовательные ресурсы.
Контактные данные: rosealmet2015@gmail.com
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Ignateva R. The English-speaking environment of a non-linguistic university: features, prospects and risks in the context of digital transformations // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 5 (148). — Р.169-173.
Author(s): R. Ignateva
Name of article: The English-speaking environment of a non-linguistic university: features, prospects and risks in the context of digital transformations
DOI: 10.51379/KPJ.2021.149.5.022
Abstract. The article describes the strategic goals and objectives of the project «Formation of the English-speaking environment» in one of the regional non-linguistic universities in the State Budget Institution of Higher Education «Almetyevsk State Oil Institute». The author presents the experimental results of the establishing stage on forming foreign language competence of the subjects of the educational process, allowing to reveal both teachers’ and students’ problems. In this regard the author developed a set of measures to increase the levels of foreign language competence formation separately for teachers and students; presented pedagogical mechanisms of progressive formation of English-language environment for university management; identified features and competitive advantages of the university in formation of English-language environment; predicted some organizational constraints and risks in realization of the project.
Keywords: English-speaking environment, university, students, academic staff, digital educational resources.
The contact details of authors: rosealmet2015@gmail.com
Full version of article: DOWNLOAD