Цитирование: Кац А.С. Вектор профессионального развития преподавателей высшей школы: исследование когнитивных стилей педагогической деятельности // Казанский педагогический журнал. — 2020. — № 6 (143). — С.37-43.
Автор(ы): А.С. Кац
Название статьи: Вектор профессионального развития преподавателей высшей школы: исследование когнитивных стилей педагогической деятельности
DOI: 10.51379/KPJ.2020.61.36.004
Аннотация. Трансформация образовательных процессов и роли педагога в эпоху цифровизации актуализирует поиск путей профессионального развития преподавателей высшей школы. Важным становится не только введение цифровых технологий, необходимость адаптации способов педагогического взаимодействия «педагог – студент – образовательная среда» при освоении новых знаний и формировании компетенций. В этом контексте исследование когнитивных стилей педагогов приводит к осознанному пониманию степени сформированности индивидуального стиля профессиональной деятельности и его образовательных возможностей в учебном процессе. Цель статьи заключается в исследовании особенностей и классификации когнитивных стилей педагогов как элемента дидактического процесса высшей школы.
Автором сформулировано, что влияние когнитивного стиля педагога обусловливает наличие особенностей профессиональной деятельности, которые должны быть учтены в процессе формирования дидактических механизмов профессиональной деятельности педагога. Раскрыта сущность феномена «когнитивный стиль педагога» (во взаимосвязи с профессиональным развитием), заключающаяся в сформированности индивидуального стиля профессиональной деятельности, связанного с определенными личностно-профессиональными характеристиками, детерминирующего характер, направленность профессиональной деятельности и специфику дидактической организации занятий и обусловливающего особенности его профессионального развития. Установлено, что систематическая работа по исследованию когнитивных стилей педагогов – это поэтапный процесс, результатом которого является достижение педагогического мастерства средствами критического переосмысления методик обучения и инновационных технологий обучения, релевантных ведущему когнитивному стилю педагога.
Доказано, что систематически-организованная работа по исследованию когнитивных стилей педагога ориентирована на раскрытие его когнитивных возможностей, что предполагает большую вероятность успешности его профессионального развития в контексте поэтапного достижения педагогического мастерства. Статья предназначена для ученых-исследователей и педагогов-практиков.
Ключевые слова: исследование когнитивного стиля педагога, индивидуальный стиль профессиональной деятельности педагога, единство личностно-профессиональных характеристик, вектор профессионального развития педагогов, особенности профессионального развития педагогов.
Контактные данные: cats.schura@yandex.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Kats A. A vector of University-teachers’ professional development: study on cognitive styles of their pedagogical activity // Kazan pedagogical journal. — 2020. — № 6 (143). — р.37-43.
Author(s): A. Kats
Name of article: A vector of University-teachers’ professional development: study on cognitive styles of their pedagogical activity
DOI: 10.51379/KPJ.2020.61.36.004
Abstract. The transformation of educational processes and teacher’s role in the era of digitalization actualize search for the new ways of University-teachers’ professional development. Not only the implementation of digital technologies, but the need to adopt the ways of pedagogical interaction in the system “teacher-student- educational environment” while acquiring new knowledge and formation of competences becomes essential. In this context, the study of teachers’ cognitive styles leads to conscious understanding the degree of formadeness of an individual style of professional activity and its capacities in the educational process. The purpose of the article is in study of the features and classification of teachers’ cognitive styles as an element of didactical process in the University.
The author formulated that the influence of teacher’s cognitive style defines specific features of his (her) professional activity, which should be taken into consideration in the process of formation didactical mechanisms of teacher’s professional activity. The essence of phenomenon “teacher’s cognitive style” (in accordance with professional development), which is in formadeness of professional activity’s individual style, connected with definite personal and professional characteristics, which determine the character and orientation of the professional activity, specifics of the didactic organizations of the studies, and define features of teacher’s professional development, is revealed. It is introduced, that a systematic work on study of teachers’ cognitive styles is a step-by-step process, resulting in achievement of pedagogical mastery via critical reconsideration of methodic of teaching and innovative technologies of teaching, relevant to teacher’s leading cognitive style. It is proved, that systematically-organized work on study teachers’ cognitive styles is aimed at revealing teachers’ cognitive abilities and presupposes more assurance in his (her) successful professional development in the context of step-by-step achievement of teachers’ pedagogical mastery. The article is intended for researchers, and practicing teachers.
Keywords: study on teacher’s cognitive style, individual style of teacher’s professional activity, integral unity of personal and professional characteristics, vector of teachers’ professional development, features of teachers’ professional development.
The contact details of authors: cats.schura@yandex.ru
Full version of article: DOWNLOAD