ВЛИЯНИЕ ПРОГРАММ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ПО МУЗЫКЕ НА РАЗВИТИЕ ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ У ДЕТЕЙ С НАРУШЕНИЕМ ЗРЕНИЯ

Цитирование: Савенкова С.В. Влияние программ дополнительного образования по музыке на развитие творческих способностей у детей с нарушением зрения // Казанский педагогический журнал. – 2020. –  2(139). – С.211-221. 

Автор(ы): С.В. Савенкова  

Название статьи: Влияние программ дополнительного образования по музыке на развитие творческих способностей у детей с нарушением зрения 

DOI: 10.34772/KPJ.2020.139.2.029 

Аннотация. Актуальность статьи обусловлена наличием на сегодняшний день во всем мире острой проблемы с физическим и психологическим здоровьем детей. В Москве 14000 инвалидов с нарушением зрения и незрячих. Среди них 550 тысяч человек – это дети. 

Цель статьи заключается в анализе влияния программ дополнительного образования на развитие творческих способностей у детей с нарушением зрения. 

Автором рассмотрены теоретические аспекты формирования творческих аспектов у детей с нарушением зрения; проведён анализ учреждений дополнительного образования по работе с детьми с нарушением зрения в контексте музыки; разработана и описана программа работы с детьми с нарушением зрения, направленная на развитие творческих способностей. 

Исследовано влияние программ дополнительного образования на развитие творческих способностей у детей с нарушением зрения. Разработана программа дополнительного образования по музыке с целью развития творческих способностей у детей с нарушением зрения. 

Доказано, что разработка и внедрение программы дополнительного образования «Тифломузыка» будут благотворно способствовать развитию творческих способностей у детей с нарушением зрения. 

Статья предназначена для специалистов, работающих с данной категорией инвалидов; результаты могут быть применены в социальной и педагогической деятельности, а также в сфере профессионального образования. 

Ключевые слова: дополнительное образование, музыкальное развитие, дети с нарушением зрения, развитие творческих способностей, тифломузыка. 

Контактные данные: savenkovasv@mail.ru 

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ

 


 

Quoting: Savenkova S. The impact of continuing education programs in music on the development of creative abilities in children with visual impairment // Kazan pedagogical journal. – 2020. – № 2 (139). – р.211-221. 

Author(s)S. Savenkova 

Name of articleThe impact of continuing education programs in music on the development of creative abilities in children with visual impairment 

DOI10.34772/KPJ.2020.139.2.029 

Abstract. The relevance of the article is due to the presence of acute problems with the physical and psychological health of children around the world today. There are 14,000 visually impaired and blind people in Moscow. Among them, 550 thousand people are children. 

The purpose of the article is to analyze the impact of additional education programs on the development of creative abilities of the children with visual impairment. 

The author considers the theoretical aspects of the formation of creative aspects of the children with visual impairment; analyzes institutions of additional education for working with children with visual impairment in the context of music; developed and described a program of work with children with visual impairment, aimed at the development of creative abilities. 

The influence of additional education programs on the development of creative abilities of the children with visual impairment is studied. A program of additional education in music has been developed to develop creative abilities of the children with visual impairment. 

It is proved that the development and implementation of the additional education program “Tiflomuzyka” will benefit the development of creative abilities of the children with visual impairment. 

The article is intended for specialists working with this category of disabled people; the results can be applied in social and pedagogical activities, as well as in the field of professional education. 

Keywords: additional education, musical development, children with visual impairment, development of creative abilities, typhlomusic. 

The contact details of authorssavenkovasv@mail.ru 

Full version of article: DOWNLOAD