ВЛИЯНИЕ ЦЕННОСТНЫХ ОРИЕНТАЦИЙ ЛИЧНОСТИ НА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ СТАНОВЛЕНИЕ МАГИСТРАНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ВУЗА

Цитирование: Чекалева Н.В., Широбоков С.Н., Лоренц В.В. Влияние ценностных ориентаций личности на профессиональное становление магистрантов педагогического вуза // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 5 (148). — С.105-111.

Автор(ы): Н.В. Чекалева, С.Н. Широбоков, В.В. Лоренц

Название статьи: Влияние ценностных ориентаций личности на профессиональное становление магистрантов педагогического вуза

DOI: 10.51379/KPJ.2021.149.5.013

Аннотация. Введение: Актуальность проблемы исследования формулируется в контексте социо-культурных, экономических изменений современного общества, необходимости подготовки квалифицированных педагогических кадров, готовых жить в эпоху перемен, повышать профессиональное мастерство и быть востребованным на рынке труда. В статье рассматриваются особенности реализации ценностных ориентаций личности при получении педагогического образования в современных условиях.

Цель: изучить влияние устойчивых ценностных ориентаций на успешное профессиональное становление магистранта педагогического вуза.

Методы исследования: анкетирование, беседа, наблюдение (эмпирические методы исследования). Методологическое основой выступают антропологический, системный и деятельностный подход.

Результаты исследования ценностных ориентаций личности представлены авторами на основе диагностики реальной структуры ценностных ориентаций личности по методике С.С. Бубновой. Определение уровня развития ценностных ориентаций магистрантов ОмГПУ позволило выявить мотивационное поле обучающихся, уровень развития самоорганизации, направления выстраивания долгосрочных профессиональных целей, уровня развитие рефлексивных умений и навыков тайм-менеджмента.

Научная новизна и практическая значимость: Магистерское образование рассматривается как один из важных компонентов профессионального Акме педагога, выстраивающего свой профессиональный карьерный рост как вертикально, так и горизонтально. В статье также сформулированы направления совершенствования подготовки педагогических кадров с учетом ценностных ориентаций магистрантов.

Ключевые слова: ценностные ориентации личности, высшее педагогическое образование, профессиональное становление, подготовка педагогических кадров, магистратура.

Контактные данные: nchekaleva@yandex.ru, sshirob@yahoo.com, v.lorents@yandex.ru

Полная версия статьиСКАЧАТЬ


Quoting: Chekaleva N., Shirobokov S., Lorents V. The influence of personal value orientations on the successful professional development of undergraduates in pedagogical university // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 5 (148). — Р.105-111.

Author(s): N. Chekaleva, S. Shirobokov, V. Lorents

Name of article: The influence of personal value orientations on the successful professional development of undergraduates in pedagogical university

DOI: 10.51379/KPJ.2021.149.5.013

Abstract. Introduction: The relevance of the research problem is formulated in the context of socio-cultural, economic changes in modern society, the need to train qualified teaching staff who are ready to live in an era of change, improve professional skills and be in demand on the labor market. The article discusses the features of the implementation of the value orientations of the individual when receiving pedagogical education in modern conditions.

Aim: to study the influence of stable value orientations on the successful professional development of a master’s student of a pedagogical university.

Research methods: questionnaire, conversation, observation (empirical research methods). The methodological basis is the anthropological, systemic and activity approach.

The results of the study of personal value orientations are presented by the authors on the basis of diagnostics of the real structure of personal value orientations according to the method of S. S. Bubnova. Determination of the level of development of value orientations of undergraduates of OmSPU allowed to identify the motivational field of students, the level of development of self-organization, the direction of building long-term professional goals, the level of development of reflexive skills and time management skills.

Scientific novelty and practical significance: Master’s education is considered as one of the important components of the professional Acme of a teacher who builds his professional career growth both vertically and horizontally. The article also formulates the directions for improving the training of teaching staff, taking into account the value orientations of undergraduates.

Keywords: value orientations of the individual, higher pedagogical education, professional formation, training of pedagogical personnel, master’s degree.

The contact details of authors: nchekaleva@yandex.ru, sshirob@yahoo.com, v.lorents@yandex.ru

Full version of article: DOWNLOAD