Цитирование: Девятерикова Е.В. Воспитательный потенциал разновозрастного детского объединения // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 4 (153). — С.176-182.
Автор(ы): Е.В. Девятерикова
Название статьи: Воспитательный потенциал разновозрастного детского объединения
DOI: 10.51379/KPJ.2022.154.4.021
Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью поиска новых форм работы с детьми, влияющих на их позитивную социализацию и личностное развитие. Одним из наиболее перспективных направлений в решении данной проблемы является создание временных разновозрастных детских объединений по месту жительства. В статье отражены ключевые принципы развития взаимодействия в разновозрастном детском объединении, раскрыта сущность таких понятий как педагогическое сопровождение и экзистенциальный выбор. Автором подробно рассматриваются этапы педагогического сопровождения экзистенциального выбора ребенка, реализация которых в значительной степени расширяет уже имеющийся воспитательный потенциал разновозрастного детского объединения. Статья предназначена для руководителей временных разновозрастных детских объединений по месту жительства, педагогов-организаторов учреждений дополнительного образования и руководителей разновозрастных детских объединений в общеобразовательных организациях.
Ключевые слова: разновозрастное детское объединение, взаимодействие, педагогическое сопровождение, экзистенциальный выбор, саморазвитие, проект жизни.
Контактные данные: e_devyat@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Devyaterikova E. The educational potential of a children’s association of different ages // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 4 (153). — Р.176-182.
Author(s): E. Devyaterikova
Name of article: The educational potential of a children’s association of different ages
DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.021
Abstract. The relevance of the article is caused due to the need to find out new forms of work with children that affect their positive socialization and personal development. One of the most promising directions in solving this problem is the creation of temporary children’s associations of different ages at the place of residence. The article reflects the key principles for the development of interaction in a children’s association of different ages, reveals the essence of such concepts as pedagogical support and existential choice. The author examines in detail the stages of pedagogical support of the child’s existential choice, the implementation of which greatly expands the existing educational potential of children’s associations of different ages. The article is intended for heads of temporary children’s associations of different ages at the place of residence, teachers-organizers of institutions of additional education and heads of children’s associations of different ages in educational organizations.
Keywords: children’s association of different ages, interaction, pedagogical support, existential choice, self-development, life project.
The contact details of authors: e_devyat@mail.ru
Full version of article: DOWNLOAD