ГРАНИЦЫ ДУХОВНО-НРАВСТВЕННОГО САМОСОЗНАНИЯ ЛИЧНОСТИ ОБУЧАЮЩЕГОСЯ

Цитирование: Литвина Л.М. Границы духовно-нравственного самосознания личности обучающегося // Казанский педагогический журнал. – 2021. – № 2 (145). – С.26-33.

Автор(ы): Л.М. Литвина

Название статьи: Границы духовно-нравственного самосознания личности обучающегося

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.003

Аннотация. В статье представлен теоретический анализ разработанности проблемы границ духовно-нравственного самосознания личности в контексте изучения вопросов роли субъектного и духовного «Я» в данном процессе. Обоснована особая роль субъектного и духовного «Я» в определении границ духовно-нравственного развития обучающегося, и адаптированы структурно-функциональная и динамичная модель данного процесса. Представлены типологии духовно-нравственного самосознания личности в контексте духовного и субъектного «Я». Выявлено, что расширение границ духовно-нравственного самосознания личности происходит за счет развития духовного и субъектного «Я». Проблема духовно-нравственного развития человека обогащена на основе теории субъектности и духовности личности. Результаты обобщенно-теоретического анализа могут быть трансформированы из теории в практику духовно-нравственного воспитания и развития обучающегося.

Ключевые слова: личность, духовность, самосознание, обучающийся, духовно-нравственное развитие, границы развития.

Контактные данные: liliyalitvina@mail.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Litvina L. The boundaries of the spiritual and moral self-awareness of the student’s personality // Kazan pedagogical journal. – 2021. – № 2 (145). – Р.26-33.

Author(s): L. Litvina

Name of article: The boundaries of the spiritual and moral self-awareness of the student’s personality

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.003

Abstract. The article presents a theoretical analysis of the elaboration of the problem of the boundaries of the spiritual and moral self-awareness of the individual in the context of studying the issues of the role of the subjective and spiritual self in this process. The special role of the subjective and spiritually «I» personality in determining the boundaries of the spiritual and moral development of the student has been substantiated. The structural and functional model of spiritual and moral self-awareness in the context of the spiritual and subjective self has been adapted to the problems of the research. The typologies of manifestation of the spiritual and moral self-awareness of the individual are presented. It was revealed that the expansion of the boundaries of the spiritual and moral development of the individual occurs due to the development of the spiritual subjective «I». The problem of the spiritual and moral development of a person is enriched on the basis of the theory of this process in the context of the theory of subjectivity and spirituality of the individual. The results of a generalized theoretical analysis can be transformed from theory into practice of spiritual and moral education and development of the student.

Keywords: personality, spirituality, self-awareness, student, spiritual and moral development, boundaries of development.

The contact details of authors: liliyalitvina@mail.ru

Full version of articleDOWNLOAD