ДВИЖЕНИЕ WORLDSKILLS: РЕТРОСПЕКТИВНЫЙ АНАЛИЗ

Цитирование: Матушанский Г.У., Шакурова М.Ф., Зотова М.Б. Движение WorldSkills: ретроспективный анализ // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 2 (151). — С.136-143.

Автор(ы): Г.У. Матушанский, М.Ф. Шакурова, М.Б. Зотова

Название статьи: Движение WorldSkills: ретроспективный анализ

DOI: 10.51379/KPJ.2022.152.2.019

Аннотация. В статье представлен ретроспективный анализ зарождения и развития движения Worldskills (WS) во всем мире. В России предприняты все уcилия по популяризации профессионального образования на основе глобального сообщества движения WorldSkills. Рассмотрены структурные компоненты WorldSkills, результаты и выводы о преимуществах использования подходов WorldSkills в повышении качества высшего и среднего профессионального образования (ВО и СПО) в России. Авторы подчеркивают, что cистема итоговой оценки в форме демонстрационного экзамена максимально приближена к международной, появилась логическая взаимосвязь между средним образованием, СПО и ВО, система профориентации приобрела серьезную поддержку в виде «Junior Skills» и «Билета в Будущее». Статья освещает национальные проекты, запущенные Worldskills Russia, которые коснулись слоев населения, оказавшихся в трудной жизненной ситуации в связи с утратой профессии в период Пандемиии Covid 19 и обеспечили переподготовку кадров востребованных профессий и волонтерских движений.

Ключевые слова: «WorldSkills International», реформы в образовании, спецификация стандарта, отраслевые чемпионаты, национальные проекты.

Контактные данные: pppo-kgeu@yandex.ru, m.shakurova@inbox.ru, marina-zot@mail.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Matushansky G., Shakurova M., Zotova M. WorldSkills movement: retrospective analysis // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 2 (151). — Р.136-143.

Author(s): G. Matushansky, M. Shakurova, M. Zotova

Name of article: WorldSkills movement: retrospective analysis

DOI: 10.51379/KPJ.2022.152.2.019

Abstract. The article presents a retrospective analysis of the origin and development of the Worldskills championship around the world. In Russia, every effort has been made to popularize vocational education on the basis of the global community of the WorldSkills (WS) movement. The structural components of WorldSkills, the results and conclusions about the benefits of using WorldSkills approaches in improving the quality of higher and secondary vocational education in Russia are considered. The authors emphasize that the final assessment system in the form of a demonstration exam completely repeats the international one, a logical relationship has appeared between secondary education, secondary vocational education and higher education, the career guidance system has gained serious support in the form of «Junior Skills» and «Ticket to the Future». The article also highlights the national projects launched by Worldskills Russia, which affected the population that found themselves in a difficult life situation due to the loss of their profession during the Covid 19 Pandemic and provided retraining of personnel in demanded professions and volunteer movements.

Keywords: «WorldSkills International», social reforms, specification of the standard, industry championships, national projects.

The contact details of authors: pppo-kgeu@yandex.ru, m.shakurova@inbox.ru, marina-zot@mail.ru

Full version of article: DOWNLOAD