ДЕТСКИЕ ТРУДОВЫЕ КОЛОНИИ – ПРЕДТЕЧА СОВЕТСКОЙ ПЕДАГОГИКИ (ШАЦКИЙ С.Т.)

Цитирование: Смирнов И.П. Детские трудовые колонии – предтеча советской педагогики (Шацкий С.Т.) // Казанский педагогический журнал. – 2021. – № 2 (145). – С.7-19.

Автор(ы): И.П. Смирнов

Название статьи: Детские трудовые колонии – предтеча советской педагогики (Шацкий С.Т.)

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.001

Аннотация. В статье раскрыт опыт создания первых трудовых колоний-поселений для детей в России начала прошлого века; описаны педагогические эксперименты С.Т. Шацкого и других педагогов. Автор обосновывает точку зрения о том, что советская педагогика зародилась как «исправительно-трудовая педагогика» и сохраняет ее следы в современном образовании, а также опровергает версию о ее преемственности с идеей трудовой школы Н.К. Крупской.

Ша́цкий Станисла́в Теофи́лович (1878—1934) — российский и советский педагог – экспериментатор, автор трудов по вопросам воспитания. Разносторонний и талантливый, он долго ищет свое призвание, успешно учится в Московской консерватории по классу вокала и даже приглашается в оперную группу Большого театра. В 1893 году Шацкий поступает в Московский университет, где с мехмата переводится на медицинский факультет, затем переходит в Тимирязевскую сельхозакадемию, но и ее не заканчивает. К этому времени он уже решает стать педагогом, вдохновляется опытом школы Л.Н. Толстого в Ясной Поляне, где учащиеся много внимания уделяли сельскому труду.

В 1906 году Шацкий при поддержке архитектора и просветителя А.У. Зеленко открыл в Москве клуб для детей. Средства на строительство дал обладатель самого большого состояния России начала XX века предприниматель Н.А. Вто́ров, прозванный «русским Морганом». После закрытия клуба полицией, Зеленко уезжает в США, а Шацкий продолжает педагогические эксперименты в создаваемых им новых трудовых коммунах. С 1932 по 1934 г. Шацкий – директор Московской консерватории и Центральной педагогической лаборатории.

Ключевые слова: С.Т. Шацкий, трудовые колонии, образование и воспитание, пенитенциарная педагогика.

Контактные данные: ips2@list.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Smirnov I. Children’s labor colonies – the forerunner of Soviet pedagogy (Shatsky S.T.) // Kazan pedagogical journal. – 2021. – № 2 (145). – Р.7-19.

Author(s): I. Smirnov

Name of article: Children’s labor colonies – the forerunner of Soviet pedagogy (Shatsky S.T.)

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.001

Abstract. The article reveals the experience of creating the first labor colonies-settlements for children in Russia at the beginning of the last century, it describes the pedagogical experiments of ST Shatsky and other teachers. The author substantiates the point of view that Soviet pedagogy originated as a “correctional-labor education” and retains its traces in modern education, and also refutes the version about its continuity with the idea of the labor school of N.K. Krupskaya.

Shatsky Stanislav Teofilovich (1878—1934) — Russian and Soviet teacher-experimenter, the author of works on education. Versatile and talented, he has been searching for his mission for a long time, successfully studies at the Moscow Conservatory in the vocal class and is even invited to the opera group of the Bolshoi Theater. In 1893, Shatsky entered Moscow University, where he transferred from the Faculty of Mechanics and Mathematics to the Faculty of Medicine, then transferred to the Timiryazev Agricultural Academy, but did not finish it either. By this time, he had already decided to become a teacher, inspired by the experience of L.N. Tolstoy’s school in Yasnaya Polyana, where students paid much attention to rural work.

In 1906, Shatsky, with the support of the architect and educator A.U. Zelenko, opened a club for children in Moscow. The funds for the construction were given by the owner of the largest fortune in Russia at the beginning of the 20-th century, entrepreneur N.A. Vtorov, nicknamed “Russian Morgan”. After the club was closed by the police, Zelenko left for the United States, and Shatsky continued his pedagogical experiments in the new labor communes that he created. From 1932 to 1934 Shatsky was a director of the Moscow Conservatory and the Central Pedagogical Laboratory.

Keywords: S.T. Shatsky, labor communes, education and upbringing, penitentiary pedagogy.

The contact details of authors: ips2@list.ru

Full version of articleDOWNLOAD