Цитирование: Калманович В.Л., Битшева И.Г., Севодин С.В. Диагностические исследования типологий личности студентов технического и творческого вузов // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 2 (145). — С.134-139.
Автор(ы): В.Л. Калманович, И.Г. Битшева, С.В. Севодин
Название статьи: Диагностические исследования типологий личности студентов технического и творческого вузов
DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.018
Аннотация. В статье публикуются материалы диагностических исследований типологий личности и их специфических особенностей студентов технического и творческого вузов.
Задачи исследования: теоретически обосновать педагогические условия применения в образовательной практике инновационных методик, основанных на анализе типологических особенностей личности студентов технического и творческого вузов, позволяющих достигать положительной динамики в развитие современной конкурентно-способной личности молодого специалиста.
Нами применялись следующие методы исследования: анализ специальной научно-методической литературы, педагогические тестирования по Кейрси, Юнгу и психогеометрической методике, анкетирование, методы математической статистики.
В статье показаны результаты положительной динамики в формировании психолого-педагогических и морально-нравственных установок студентов, становления и развития у обучающихся лидерских, целеустремленных доминантных качеств личности.
Ключевые слова: психогеометрическая методика, качества личности, морально-нравственные доминанты.
Контактные данные: volek71@yandex.ru, ibitcheva@yandex.ru, sevodins@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Kalmanovich V., Bitheva I., Sevodin S. Diagnostic studies of personality typologies at students of technical and creative universities // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 2 (145). — Р.134-139.
Author(s): V. Kalmanovich, I. Bitheva, S. Sevodin
Name of article: Diagnostic studies of personality typologies at students of technical and creative universities
DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.018
Abstract. The article publishes the materials of diagnostic studies of personality typologies and their specific features at students of technical and creative universities.
Research objectives: to theoretically substantiate the pedagogical conditions for the application in educational practice of innovative methods based on the analysis of the typological features of the students’ personality of technical and creative universities, which allow achieving positive dynamics in the development of a modern competitive personality of a young specialist.
We used the following research methods: analysis of special scientific and methodological literature, pedagogical tests on Keirsey, Jung and psycho-geometric methods, questionnaires, methods of mathematical statistics.
The article shows the results of positive dynamics in the formation of psychological and pedagogical, and moral-ethic attitudes of students, the formation and development of students ‘ leadership, purposeful dominant personality qualities.
Keywords: psycho-geometric methodology, personality qualities, moral and ethic dominants.
The contact details of authors: volek71@yandex.ru, ibitcheva@yandex.ru, sevodins@mail.ru
Full version of article: DOWNLOAD