Цитирование:
Камалеева А.Р., Слепушкин В.В. Дидактический опыт создания и применения веб-версии учебника и онлайн-курса по истории России // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 6 (149). — С.153-158.
Автор(ы): А.Р. Камалеева, В.В. Слепушкин
Название статьи: Дидактический опыт создания и применения веб-версии учебника и онлайн-курса по истории России
DOI: 10.51379/KPJ.2021.150.6.022
Аннотация. Актуальность статьи обусловлена тем, что в период пандемии COVID-19 использование электронных средств обучения стало объективной профессиональной необходимостью для каждого учителя. Цель статьи заключается в обобщении дидактического опыта разработки и применения онлайн курса по истории России в сфере дополнительного образования.
Обоснована необходимость создания Web-версии учебника. Авторы выделяют важность замысла и образа будущего онлайн курса на этапе проектирования.
Классифицированы критерии выбора платформы и выделены их наиболее значимые функциональные возможности. Основное внимание в работе акцентируется на структуре, удобочитаемости, краткости учебного текста с обязательным использованием опорных конспектов. Предложено поддерживать высокую познавательную активность в условиях вебинаров, опираясь на принципы постоянной инспекции знаний, бесконфликтности.
В заключение утверждается, что разработка и проведение онлайн курса требует учёта законов психологии восприятия, механизма понимания и применения дидактических идей «Педагогики сотрудничества». Статья может быть интересна педагогам, создающим цифровые учебники и онлайн курсы.
Ключевые слова: педагогика сотрудничества, законы дидактики, дистанционное обучение, онлайн-курс, веб-версия учебника.
Контактные данные: kamaleyeva_kazan@mail.ru, vvslepushkin@icloud.com
Quoting:
Kamaleeva A., Slepushkin V. Didactic experience of creating and using the web version of the textbook and online course on the history of Russia // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 6 (149). — Р.153-158.
Author(s): A. Kamaleeva, V. Slepushkin
Name of article: Didactic experience of creating and using the web version of the textbook and online course on the history of Russia
DOI: 10.51379/KPJ.2021.150.6.022
Abstract. The relevance of the article is due to the fact that during the COVID-19 pandemic, the use of electronic teaching aids has become an objective professional necessity for every teacher. The purpose of the article is to summarize the didactic experience in the development and application of an online course on the history of Russia in the field of additional education.
The necessity of creating a Web-version of the textbook has been substantiated. The authors highlight the importance of the concept and image of the future online course at the design stage.
The criteria for choosing a platform are classified and their most significant functionality is highlighted. The main attention in the work is focused on the structure, readability, brevity of the educational text with the obligatory use of supporting notes. It is proposed to maintain high cognitive activity in the conditions of webinars, relying on the principles of constant knowledge inspection, conflict-free.
In conclusion, it is argued that the development and implementation of an online course requires taking into account the laws of the psychology of perception, a mechanism for understanding and applying the didactic ideas of «Pedagogy of cooperation». The article may be of interest to educators who create digital textbooks and online courses.
Keywords: рedagogy of cooperation, laws of didactics, distance learning, online course, Web-version of the textbook.
The contact details of authors: kamaleyeva_kazan@mail.ru, vvslepushkin@icloud.com