Цитирование: Моргачёва Е.Н. Д.Э.У Валлин как представитель клинического направления изучения умственной отсталости в США // Казанский педагогический журнал. — 2020. — № 1 (138). — С.224—228.
Автор(ы): Е.Н. Моргачёва
Название статьи: Д.Э.У Валлин как представитель клинического направления изучения умственной отсталости в США
DOI: 10.34772/KPJ.2020.138.1.034
Аннотация. В статье раскрывается вклад известного американского психолога Д.Э.У. Валлина в изучение проблемы умственной отсталости в США в первой половине XX столетия. Особое внимание уделяется исследованию клинического аспекта состояния (определение, этиология, классификация, основная характеристика). Подчеркивается уникальность работ ученого в решении научных и организационных вопросов. Это касается, прежде всего, интереса к нетипичному для американской науки первой половины двадцатого столетия клиническому направлению исследования слабоумия и отхода исследователя от самого популярного – психологического аспекта изучения интеллектуальной недостаточности; проводятся параллели с изысканиями отечественной научной школы: выделяется национальная самобытность (отражена в классификациях), черты сходства научных традициях двух стран, имеющиеся различия, а также элементы тождества.
Ключевые слова: умственная отсталость, клиническое направление изучения слабоумия в США, отечественная научная школа изучения слабоумия, сходство, различия, тождество.
Контактные данные: morgachevaen@mgpu.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Morgacheva E. D.E.W. Wallin as a representative of the clinical aspect in mental retardation research in the USA // Kazan pedagogical journal. — 2020. — № 1 (138). — р.224—228.
Author(s): E. Morgacheva
Name of article: D.E.W. Wallin as a representative of the clinical aspect in mental retardation research in the USA
DOI: 10.34772/KPJ.2020.138.1.034
Abstract. The article reveals the contribution of the famous American psychologist D.E.W. Wallin to the study of the problem of mental retardation in the USA in the first half of the 20-th century. Particular attention is paid to the study of the clinical aspect of the condition (definition, etiology, classification, main characteristic). The uniqueness of the scientist’s work in solving scientific and organizational issues is emphasized. This concerns, first of all, interest in the clinical area of research in mental retardation, which is atypical for American science of the first half of the twentieth century, and the researcher’s departure from the most popular — the psychological aspect of studying intellectual deficiency; parallels are drawn with the research of the Russian scientific school: national identity is highlighted (reflected in the classifications), similarities in the scientific traditions of the two countries, differences that exist, as well as elements of identity.
Keywords: mental retardation, the clinical direction of the study of dementia in the USA, Russian scientific school for the study of dementia, similarities, differences, identity.
The contact details of authors: morgachevaen@mgpu.ru
Full version of article DOWNLOAD