Цитирование: Владимирова О.Н., Логинова Е.Т., Матвеева М.В., Травникова Н.Г., Чистякова Н.П. Исследование проблем профессиональной подготовки специалистов системы комплексной реабилитации и абилитации инвалидов различных целевых реабилитационных групп // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 5 (154). — С.161-171.
Автор(ы): О.Н. Владимирова, Е.Т. Логинова, М.В. Матвеева, Н.Г. Травникова, Н.П. Чистякова
Название статьи: Исследование проблем профессиональной подготовки специалистов системы комплексной реабилитации и абилитации инвалидов различных целевых реабилитационных групп
DOI: 10.51379/KPJ.2022.156.6.020
Аннотация. В статье приводятся результаты исследования проблем профессиональной подготовки специалистов системы комплексной реабилитации и абилитации инвалидов. Формирование системы комплексной реабилитации и абилитации инвалидов возможна только при реформировании системы подготовки кадров. В анкетировании приняли участие 974 работника организаций, осуществляющих реабилитационные услуги для инвалидов Свердловской и Тюменской областей. В обоих регионах обнаружились сходные проблемы в подготовке специалистов данной сферы: хотя средний стаж работы в сфере составил более 10 лет, более 40% сотрудников нуждались в профессиональной переподготовке, а остальные – в повышении квалификации. При оценке сформированных и нуждающихся в совершенствовании профессиональных компетенций выделены универсальные, характерные для всех работников и специфические профессиональные компетенции, нуждаемость в которых отметили представители определённых должностей. Исследование вопросов привлечения, аттестации кадров в сферу комплексной реабилитации и абилитации выявил ряд проблем, при сохранении общего традиционного подхода к этим вопросам. Результаты исследования позволят пересмотреть цели, задачи и содержание имеющихся и разрабатываемых программ дополнительного профессионального образования работников сферы социальной реабилитации и абилитации.
Ключевые слова: подготовка кадров, оценка и аттестация специалистов, профориентация и трудовая адаптация персонала, профессиональная подготовка, механизмы и критерии оценивания, профессиональные и универсальные компетенции, реабилитация и абилитация.
Контактные данные: vladox1204@yandex.ru, etloginova@list.ru, matveeva.mv@spbiuvek.ru, travnikova.ng@spbiuvek.ru, npch74@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Vladimirova O., Loginova E., Matveeva M., Travnikova N., Chistyakova N. Research on problems, connected with training specialists in the system of complex rehabilitation and habilitation of disabled people of various target rehabilitation groups // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 5 (154). — Р.161-171.
Author(s): O. Vladimirova, E. Loginova, M. Matveeva, N. Travnikova, N. Chistyakova
Name of article: Research on problems, connected with training specialists in the system of complex rehabilitation and habilitation of disabled people of various target rehabilitation groups
DOI: 10.51379/KPJ.2022.156.6.020
Abstract. This article presents the results of study problems, connected with of training specialists in the system of comprehensive rehabilitation and habilitation of disabled people. The formation of a system of comprehensive rehabilitation and habilitation for the disabled people is possible only with the reform of the personnel training system. A total of 974 employees of organizations, providing rehabilitation services to the disabled people in the Sverdlovsk and Tyumen regions participated in the survey. In both regions similar problems were found in the training of specialists in this sphere: although the average work experience in the sphere was more than 10 years, more than 40% of employees needed professional retraining, and the rest needed advanced training. Universal competences typical for all employees and specific professional competences were established during the assessment of the professional competences formed and in need of improvement. The need for them was noted by representatives of certain positions. A study of the recruitment and certification of personnel in the field of comprehensive rehabilitation and habilitation has revealed a number of problems, while maintaining the general traditional approach to these issues. The results of the study will help to reconsider the aims, objectives and content of existing and emerging further vocational education programmes for social rehabilitation and habilitation workers.
Keywords: training personnel, assessment and attestation of specialists, vocational guidance and labour adaptation of personnel, vocational training, evaluation mechanisms and criteria, professional and universal competences, rehabilitation and habilitation.
The contact details of authors: vladox1204@yandex.ru, etloginova@list.ru, matveeva.mv@spbiuvek.ru, travnikova.ng@spbiuvek.ru, npch74@mail.ru
Full version of article: DOWNLOAD