Цитирование: Баянова Л.Ф., Бухаленкова Д.А., Долгих А.Г., Чичинина Е.А. История становления темы влияния искусства на психическое развитие детей в российской психологии // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 3 (152). — С.201-209.
Автор(ы): Л.Ф. Баянова, Д.А. Бухаленкова, А.Г. Долгих, Е.А. Чичинина
Название статьи: История становления темы влияния искусства на психическое развитие детей в российской психологии
DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.026
Аннотация. Актуальность исследования влияния искусства на психическое развитие детей обусловлена тем, что в последние годы в рамках средового подхода пересматриваются предикторы, определяющие развитие личностных и эмоциональных свойств, когнитивных процессов. В статье представлен обзор исследований влияния искусства на психическое развитие детей в российской психологии. Цель статьи заключается в выявлении логики развития исследований влияния искусства на психические процессы, личностные свойства и эмоциональную сферу детей.
Последовательность изложения отражает хронологию возникновения теоретических и эмпирических работ в данной предметной области. Анализ работ российских ученых, специализирующихся на изучении детей в условиях воздействия искусства, показал, что существуют три этапа становления данной темы: теоретико-методологический, педагогический, экспериментально-психологический.
Ключевые слова: искусство, теоретико-методологический, педагогический, экспериментально-психологический этапы, психоэстетическая концепция, восприятие музыки, психическое развитие.
Контактные данные: balan7@yandex.ru, d.bukhalenkova@inbox.ru, ag.dolgikh@mail.ru, alchichini@gmail.com
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Bayanova L., Bukhalenkova D., Dolgikh A., Chichinina E. Formation History of the Subject of the Influence of Art on the Mental Development of Children in Russian Psychology // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 3 (152). — Р.201-209.
Author(s): L. Bayanova, D. Bukhalenkova, A. Dolgikh, E. Chichinina
Name of article: Formation History of the Subject of the Influence of Art on the Mental Development of Children in Russian Psychology
DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.026
Abstract. The relevance of studying the influence of art on the mental development of children is due to the fact that in recent years, within the framework of the environmental approach, the predictors that determine the development of personal and emotional properties, cognitive processes have been revised. The article presents an overview of studies of the influence of art on the mental development of children in Russian psychology. The purpose of the article is to identify the logic of the development of research on the influence of art on mental processes, personal properties and the emotional sphere of children.The sequence of presentation reflects the chronology of the emergence of theoretical and empirical works in this subject area. Analysis of the works of Russian scientists specializing in the study of children under the influence of art, showed that there are three stages in the formation of this topic: theoretical-methodological, pedagogical, experimental-psychological. At the theoretical-methodological stage, a psychoaesthetic concept was created and the principle of the relationship between the artistic means of world culture and methods of symbolization in children’s artistic creativity was formulated, the methodological foundations of the psychology of abilities were laid. At the pedagogical stage the research on the development of methodological aspects of teaching and the study of the influence of art on the formation of personality was dominated. At the experimental-psychological stage, a series of studies was carried out on the influence of classes in different genres of arts on cognitive development, psychophysiological parameters of the body, the corrective effect of classes during working with children. Independent areas of art research concerning the mental development of children in Russian psychology focused around the problems of the psychology of abilities, the psychology of music perception and its impact on the genesis of cognitive functions in childhood.
Keywords: art, theoretical and methodological, pedagogical, experimental and psychological stages, psycho-esthetic conception, perception of music, mental development.
The contact details of authors: balan7@yandex.ru, d.bukhalenkova@inbox.ru, ag.dolgikh@mail.ru, alchichini@gmail.com
Full version of article: DOWNLOAD