Цитирование: Владимирова О.Н., Логинова Е.Т., Матвеева М.В., Чистякова Н.П. Кадровая политика в сфере комплексной реабилитации и абилитации инвалидов и детей-инвалидов: состояние вопроса // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 4 (153). — С.285-292.
Автор(ы): О.Н. Владимирова, Е.Т. Логинова, М.В. Матвеева, Н.П. Чистякова
Название статьи: Кадровая политика в сфере комплексной реабилитации и абилитации инвалидов и детей-инвалидов: состояние вопроса
DOI: 10.51379/KPJ.2022.154.4.035
Аннотация. Статья посвящена актуальной и социально значимой в настоящее время тематике – кадровой политике в сфере комплексной реабилитации и абилитации инвалидов. Для определения состояния данного вопроса в статье представлен обзор современных подходов и тенденций развития системы комплексной реабилитации и абилитации в Российской Федерации. Междисциплинарный системный обзор документов и методических разработок позволяет оценить современное состояние вопроса организации кадровой политики в сфере комплексной реабилитации (абилитации) инвалидов и детей-инвалидов в Российской Федерации. Раскрываются причины взрослой инвалидности в сравнении с причинами детской инвалидности. Проводится анализ мероприятий, рекомендуемых в индивидуальных программах реабилитации или абилитации инвалида (ребенка-инвалида) с точки зрения нуждаемости в мероприятиях по медицинской, социальной и психолого-педагогической реабилитации (абилитации) у взрослых и детей. Анализируются нормативно-правовые акты федерального и регионального уровней по вопросам подготовки кадров. Авторы статьи обращают внимание на то, что в настоящее время разработаны и введены в действие положения внутриведомственных нормативно-правовых актов, организационно-методические подходы и финансово-экономические механизмы, но при этом отсутствует единый методологический подход к кадровой политике в сфере комплексной реабилитации и абилитации. Данный вывод позволил определить основные кадровые проблемы, с которыми сталкиваются учреждения, реализующие реабилитационные или абилитационные услуги. Сравнительный анализ федеральных государственных образовательных стандартов и профессиональных стандартов по должностям и профессиям ключевых специалистов системы комплексной реабилитации или абилитации позволил сформулировать основные положения Концепции подготовки кадров для системы комплексной реабилитации и абилитации инвалидов в РФ с учетом ее межведомственного и междисциплинарного характера; провести ревизию и модернизацию профессиональных стандартов; разработать модели компетенций специалистов, основанные на современных принципах; совершенствовать технологии и методики подготовки кадров, учитывающих формирование профессиональных («жестких») и мировоззренческих («мягких») компетенций; разработать механизмы привлечения и стимулирования персонала.
Ключевые слова: комплексная реабилитация или абилитация инвалидов и детей-инвалидов, профессиональные стандарты, федеральные государственные образовательные стандарты, подготовка кадров, дополнительное профессиональное образование, индивидуальная программа реабилитации или абилитации.
Контактные данные: vladox1204@yandex.ru, etloginova@list.ru, matveeva.mv@spbiuvek.ru, npch74@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Vladimirova O., Loginova E., Matveeva M., Chistyakova N. Personnel policy in the field of comprehensive rehabilitation and habilitation of disabled people and children with disabilities: status of the issue // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 4 (153). — Р.285-292.
Author(s): O. Vladimirova, E. Loginova, M. Matveeva, N. Chistyakova
Name of article: Personnel policy in the field of comprehensive rehabilitation and habilitation of disabled people and children with disabilities: status of the issue
DOI: 10.51379/KPJ.2022.154.4.035
Abstract. The article is devoted to the currently up-to-date and socially significant topic — personnel policy in the field of comprehensive rehabilitation and habilitation of disabled people. To determine the state of this issue, the article presents an overview of modern approaches and trends in the development of the system of complex rehabilitation and habilitation in the Russian Federation. An interdisciplinary systematic review of documents and methodological developments allows us to assess the current state of the issue of organizing personnel policy in the field of comprehensive rehabilitation (habilitation) of people with disabilities and children with disabilities in the Russian Federation. The causes of adult disability are revealed in comparison with the causes of childhood disability. The analysis of measures recommended in individual programs for the rehabilitation or habilitation of a disabled person (disabled child) is carried out in terms of the need for measures for medical, social and psychological-pedagogical rehabilitation (habilitation) in adults and children. The normative-legal acts of the federal and regional levels on the issues of personnel training are analyzed. The authors of the article attract readers’ attention to the fact that at present the provisions of intradepartmental legal acts, organizational and methodological approaches and financial and economic mechanisms have been developed and put into effect, but there is no single methodological approach to personnel policy in the field of complex rehabilitation and habilitation. This conclusion made it possible to identify the main personnel problems faced by institutions that provide rehabilitation or habilitation services. A comparative analysis of federal state educational standards and professional standards for positions and professions of key specialists in the complex rehabilitation or habilitation system made it possible to formulate the main provisions of the Concept for training personnel for the system of comprehensive rehabilitation and habilitation of disabled people in the Russian Federation, taking into account its interdepartmental and interdisciplinary nature; to revise and modernize professional standards; develop models of specialists’ competencies based on modern principles; to enhance technologies and methods of personnel training, taking into account the formation of professional (“hard”) and ideological (“soft”) competencies; develop mechanisms for attracting and stimulating personnel.
Keywords: comprehensive rehabilitation or habilitation of disabled people and children with disabilities, professional standards, federal state educational standards, personnel training, additional professional education, individual program of rehabilitation or habilitation.
The contact details of authors: vladox1204@yandex.ru, etloginova@list.ru, matveeva.mv@spbiuvek.ru, npch74@mail.ru
Full version of article: DOWNLOAD