КОГНИТИВНАЯ ОЦЕНКА ВОСПРИЯТИЯ ИНФОРМАЦИИ ПРИ ЧЕРЕДОВАНИИ РАЗЛИЧНОГО ТИПА ВИДЕОКОНТЕНТА 

Цитирование: Гришин А.С., Ильина С.А., Пичугина М.В., Турнова Ю.И. Когнитивная оценка восприятия информации при чередовании различного типа видеоконтента // Казанский педагогический журнал. – 2020. – № 5 (142). – С.224-229.

Автор(ы): А.С. Гришин, С.А. Ильина, М.В. Пичугина, Ю.И. Турнова

Название статьи: Когнитивная оценка восприятия информации при чередовании различного типа видеоконтента

DOI: 10.34772/KPJ.2020.142.5.033

Аннотация. Статья посвящена проблеме поиска объективной оценки восприятия информации личностью и возможностей применения видеоматериалов в познавательной деятельности. Сейчас как в системе образования, так и в различных сферах применения электронных средств стоит вопрос эффективности внедрения видеоинформации. Авторами предложены оригинальные методы оценки восприятия при освоении видеоматериалов, и приведены результаты их апробации. В ходе проведения исследования ученикам 9 – 10 классов средней общеобразовательной школы были поочередно продемонстрированы различные видеоролики: обучающие и «фоновые». Успешность восприятия видеороликов оценивалась и прямым тестированием, и по синхронизации процессов помаргивания обучающихся – мере освоения видеоинформации. В результате проведенного эксперимента авторами установлено, что качество восприятия содержательной части видеоматериала учащимися обоего пола значительно возрастало при чередовании обучающейся и «фоновой» видеоинформации. Проведенное исследование может послужить основанием подготовки улучшения восприятия информации и обучающих видеоматериалов.

Ключевые слова: восприятие, познание, видеоматериалы, освоение знаний, процесс моргания, старшеклассники, психофизиология, тесты.

Контактные данные: etozhepo4ta@gmail.com, svetlana-ilina2012@mail.ru, schg8@mail.ru, junik2525@yandex.ru

Полная версия статьиСКАЧАТЬ


Quoting: Grishin A., Ilyina S., Pichugina M., Turnova Yu. Сognitive assessment of information perception when alternating different types of video content // Kazan pedagogical journal. – 2020. – № 5 (142). – р.224-229.

Author(s): A. Grishin, S. Ilyina, M. Pichugina, Yu. Turnova

Name of article: Сognitive assessment of information perception when alternating different types of video content

DOI: 10.34772/KPJ.2020.142.5.033

Abstract. The article is devoted to the problem of finding an objective assessment of the perception of information by a person, and the possibilities of using video materials in cognitive activity. Now, more than ever, both in the education system and in various fields of application of electronic means, the question of the effectiveness of the introduction of video information is up-to-date. The authors proposed original methods for assessing perception when mastering video materials and presented the results of their approbation. In the course of the study, students in grades 9-10 of a secondary school were shown alternately various videos: educational and background videos. The success of the perception of video clips was assessed both by direct testing and by the synchronization of the blinking processes of the trainees – as the video information was mastered. As a result of the conducted experiment, the authors found out that the quality of perception of the content of the video material by students of both sexes significantly increased when alternating between learning and “background” video information. The conducted research can serve as the basis for the preparation of effective systems for improving the perception of information in general, and training videos, in particular.

Keywords: perception, cognition, video materials, mastering knowledge, blinking process, high school students, psychophysiology, tests.

The contact details of authors: etozhepo4ta@gmail.com, svetlana-ilina2012@mail.ru, schg8@mail.ru, junik2525@yandex.ru

Full version of article: DOWNLOAD