КОГНИТИВНЫЙ ДИАЛОГ КАК ЧЕЛОВЕКООБРАЗУЮЩАЯ СТРАТЕГИЯ ОБРАЗОВАНИЯ

Цитирование: Мухаметзянова Л.Ю. Когнитивный диалог как человекообразующая стратегия образования // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 2 (145). — С.34-40.

Автор(ы): Л.Ю. Мухаметзянова

Название статьи: Когнитивный диалог как человекообразующая стратегия образования

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.004

Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью определения развивающих, обучающих и воспитывающих векторов когнитивного диалога, сопряженных с человеко-мерностью знания, определяющей гуманистические смысловые приоритеты Человека современного противоречивого мира. Цель статьи  ввести понятие «когнитивный диалог» в проблемное поле когнитивной педагогики как человекообразующей стратегии педагогического взаимодействия, детерминирующего концептуально-ценностные образования гармоничного развития личности. Определены этапы развития диалогического самопознания в процессе когнитивного диалога в единстве логических и эмоционально-образных координат на материале художественных произведений. Результатом исследования явилась разработка принципов когнитивного диалога: принципа человекосообразности, обеспечивающего развитие гуманистической рефлексии взаимодействия в рамках интеллигентного сообщества субъектов образовательного процесса; принципа гармонической соразмерности, определяющего концептуальное гуманистическое осознание симметричного согласования личностных и социальных смыслов когнитивного развития человека и результативных правил их реализации в образовательной практике. Статья предназначена для педагогов, психологов, преподавателей вузов, исследователей в области современной педагогики.

Ключевые слова: социо-когнитивный подход, принцип человекосообразности, принцип гармонической соразмерности, когнитивный диалог, эмоциональная идентификация.

Контактные данные: lar_ur@list.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Mukhametzyanova L. Cognitive dialogue as a human-forming strategy of education // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 2 (145). — Р.34-40.

Author(s): L. Mukhametzyanova

Name of article: Cognitive dialogue as a human-forming strategy of education

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.004

Abstract. The relevance of the article is due to the need to determine the teaching, educating and developing vectors of cognitive dialogue, coupled with the human dimension of scientific knowledge, which determines the humanistic semantic priorities of the Man in the modern contradictory world. The purpose of the article is to introduce the concept of «cognitive dialogue» into the problem field of cognitive pedagogy as a human-forming strategy of pedagogical interaction, which determines the conceptual-value formations of the harmonious development of the individual. The stages of development of dialogical self-knowledge in the process of cognitive dialogue in the unity of logical and emotional-figurative coordinates on the material of works of art are determined. The result of the study was the development of effective principles of cognitive dialogue: human conformity, which ensures the development of humanistic reflection of interaction within the framework of the intelligent community of subjects of the educational process, harmonious proportionality, which determines the conceptual humanistic awareness of the symmetrical coordination of personal and social meanings of human cognitive development and the rules for their implementation in educational practice. The article is intended for teachers, psychologists, university-teachers, researchers in the field of modern pedagogy.

Keywords: social-cognitive approach, the principle of human conformity, the principle of harmonious proportionality, cognitive dialogue, emotional identification.

The contact details of authors: lar_ur@list.ru

Full version of article: DOWNLOAD