Цитирование: Шармин Д.В., Шармин В.Г. Компетентностный подход в высшем образовании России: двадцать лет спустя // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 3 (146). — С.64-71.
Автор(ы): Д.В. Шармин, В.Г. Шармин
Название статьи: Компетентностный подход в высшем образовании России: двадцать лет спустя
DOI: 10.51379/KPJ.2021.147.3.009
Аннотация. В статье дан краткий обзор истории компетентностного подхода в российском высшем образовании в двадцать первом веке, рассмотрены основные понятия и идеи компетентностного подхода, его соотношение с другими образовательными парадигмами, представленными в высшем образовании. Показано, что этот подход не только не потерял своей актуальности за двадцать лет, но его востребованность вышла на качественно иной уровень. Обозначены некоторые нерешенные проблемы, связанные с применением компетентностного подхода при создании образовательных программ бакалавриата и магистратуры на основе действующих образовательных стандартов. Предложены пути решения этих проблем. Статья может быть интересна сотрудникам вузов, которые занимаются проектированием и разработкой образовательных программ в условиях реализации компетентностного подхода, а также всем, кто интересуется проблемами высшего образования.
Ключевые слова: образовательные стандарты, результат образования, ключевые компетенции, профессиональная компетентность, личностно-ориентированная парадигма образования.
Контактные данные: d.v.sharmin@utmn.ru, v.g.sharmin@utmn.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Sharmin D., Sharmin V. Competence approach in higher education in Russia: twenty years later // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 3 (146). — Р.64-71.
Author(s): D. Sharmin, V. Sharmin
Name of article: Competence approach in higher education in Russia: twenty years later
DOI: 10.51379/KPJ.2021.147.3.009
Abstract. The article provides a brief overview of the history of the competence-based approach in Russian higher education in the twenty-first century, considers the basic concepts and ideas of the competence-based approach, its relationship with other educational paradigms presented in higher education. It is shown that this approach not only has not lost its relevance for twenty years, but its demand has reached a qualitatively new level. Some unsolved problems associated with the use of the competence-based approach when creating educational programs for undergraduate and graduate programs based on current educational standards are identified. Ways to solve these problems are proposed. The article may be of interest to employees of universities who are engaged in the design and development of educational programs in the context of the implementation of the competence-based approach, as well as to everyone who is interested in the problems of higher education.
Keywords: educational standards, educational outcomes, key competencies, professional competence, student-centered education paradigm.
The contact details of authors: d.v.sharmin@utmn.ru, v.g.sharmin@utmn.ru
Full version of article: DOWNLOAD