КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ОСНОВЫ ИНОЯЗЫЧНОГО ОБУЧЕНИЯ БУДУЩИХ ХУДОЖНИКОВ В ОБЛАСТИ ТРАДИЦИОННЫХ ХУДОЖЕСТВЕННЫХ ПРОМЫСЛОВ

Цитирование: Чиж Р.Н. Концептуальные основы иноязычного обучения будущих художников в области традиционных художественных промыслов // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 2 (151). — С.33-40.

Автор(ы): Р.Н. Чиж

Название статьи: Концептуальные основы иноязычного обучения будущих художников в области традиционных художественных промыслов

DOI: 10.51379/KPJ.2022.152.2.004

Аннотация. Статья посвящена исследованию вопроса о системе обучения иностранным языкам профильного вуза, готовящего будущих художников, специализирующихся в традиционных художественных промыслах России. Описываются главные цели обучения иностранным языкам, приводится специфика иноязычного обучения студентов-художников, отмечаются проблемные моменты обучения, приводится алгоритм работы по освоению изучаемого иностранного языка с указанием основных форм работы, а также описываются подходы к формированию иноязычной профессиональной компетенции. Иноязычное обучение художников, изучающих традиционные художественные промыслы России, не было предметом комплексного исследования, поскольку лингвообучение в этой области началось в 2003 году в связи с открытием Высшей школы народных искусств (академии). Статья является попыткой обозначить концептуальные основы обучения иностранным языкам в высшем образовании в сфере традиционных художественных промыслов.

Ключевые слова: иностранный язык, иноязычное обучение, вуз традиционных художественных промыслов, Высшая школа народных искусств (академия), концепция обучения, специфика обучения иностранным языкам.

Контактные данные: romanchizh@inbox.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Chizh R. Conceptual foundations of foreign language training of future artists in the field of traditional artistic crafts // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 2 (151). — Р.33-40.

Author(s): R. Chizh

Name of article: Conceptual foundations of foreign language training of future artists in the field of traditional artistic crafts

DOI: 10.51379/KPJ.2022.152.2.004

Abstract. The article is devoted to the study of the issue of the system of teaching foreign languages at a specialized university that trains future artists specializing in traditional artistic crafts of Russia. The main objectives of teaching foreign languages are described, the specifics of foreign-language teaching of art students is given, problem-based aspects of learning are noted, the algorithm of work on mastering the foreign language being studied is presented, indicating the main forms of work, and approaches to the formation of foreign-language professional competence are described. The foreign language training of artists studying the traditional artistic crafts of Russia was not the subject of a comprehensive study, since language training in this field began in 2003 in connection with the opening of the Higher school of folk arts (academy). The article is an attempt to outline the conceptual foundations of teaching foreign languages in higher education in the field of traditional arts and crafts.

Keywords: foreign language, foreign language training, university of traditional artistic crafts, Higher school of folk arts (academy), the concept of teaching, the specifics of teaching foreign languages.

The contact details of authors: romanchizh@inbox.ru

Full version of article: DOWNLOAD