Цитирование: Рюмина Т.В. К вопросу о психолого-педагогической готовности врача-ординатора к профессиональной деятельности // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 1 (150). — С.106-113.
Автор(ы): Т.В. Рюмина
Название статьи: К вопросу о психолого-педагогической готовности врача-ординатора к профессиональной деятельности
DOI: 10.51379/KPJ.2022.151.1.013
Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью усиления практико-ориентированной психолого-педагогической подготовки врачей-ординаторов на втором уровне высшего медицинского образования, что обосновывается сложностью и многоплановостью врачебной деятельности. Цель статьи заключается в оценке значимости психолого-педагогической готовности врача к его профессиональной деятельности, а также к профессионально-деловым коммуникациям «врач-пациент» и восприятии социальных, этнических, конфессиональных и культурных различий своих пациентов.
Методология исследования базируется на интегративном и компетентностном подходах, служащих базисом определения целей и задач рабочей программы клинической практики, предполагающих обязательное участие ординаторов в решении реальных профессиональных проблем, требующих применение психолого-педагогических компетенций в процессе их врачебной деятельности по лечению, профилактике, а также воспитания и обучения пациентов основам самосохранения и укрепления своего здоровья и здоровья окружающих. Приведены результаты опроса врачей-ординаторов, направленного на выявление роли и места психолого-педагогической деятельности в профессиональной работе врача. По результатам исследования разработаны авторские рекомендации к усилению интеграции дисциплины «Педагогика» со всеми видами производственной (клинической) практики во взаимосвязи с соответствующими дисциплинами базового цикла учебного плана образовательной программы подготовки врачей-ординаторов, вне зависимости от специальности их обучения.
Ключевые слова: ординатура, высшее медицинское образование, виды врачебной деятельности, готовность к психолого-педагогической деятельности, профессиональная культура, профессиональная компетентность.
Контактные данные: ryumina.mbuino@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Ryumina T. To the question of the psychological and pedagogical readiness of a medical resident for professional activities // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 1 (150). — Р.106-113.
Author(s): T. Ryumina
Name of article: To the question of the psychological and pedagogical readiness of a medical resident for professional activities
DOI: 10.51379/KPJ.2022.151.1.013
Abstract. The relevance of the article is due to the need to strengthen the practice-oriented psychological and pedagogical training of resident doctors at the second level of higher medical education, which is justified by the complexity and diversity of medical activity. The purpose of the article is to assess the importance of the psychological and pedagogical readiness of a doctor for his professional activity, as well as for professional and business communications «doctor-patient» and the perception of social, ethnic, confessional and cultural differences of his patients.
The research methodology is based on integrative and competence-based approaches that serve as the basis for determining the goals and objectives of the clinical practice work program, involving the mandatory participation of residents in solving real professional problems that require the use of psychological and pedagogical competencies in the process of their medical activities for treatment, prevention, as well as educating and teaching patients the basics of self-preservation and strengthening their health and the health of others. The results of a survey of resident doctors aimed at identifying the role and place of psychological and pedagogical activity in the professional work of a doctor are presented. Based on the results of the study, the author’s recommendations were developed to strengthen the integration of the discipline «Pedagogy» with all types of industrial (clinical) practice in conjunction with the relevant disciplines of the basic cycle of the curriculum of the educational program for the training of resident doctors, regardless of the specialty of their training.
Keywords: residency, higher medical education, types of medical activity, readiness for psychological and pedagogical activity, professional culture, professional competence.
The contact details of authors: ryumina.mbuino@ajuwiti
Full version of article: DOWNLOAD