МОДЕЛЬ ПОДГОТОВКИ УЧИТЕЛЕЙ – БИЛИНГВАЛОВ ДЛЯ ВОСТОЧНОЙ ЧАСТИ РОССИЙСКОЙ ИМПЕРИИ (ОПЫТ ИСТОРИЧЕСКОГО АНАЛИЗА)

Цитирование: Исхакова Р.Р., Садыкова А.К. Модель подготовки учителей – билингвалов для восточной части Российской империи (опыт исторического анализа) // Казанский педагогический журнал. – 2021. – № 1 (144). – С.242-247.

Автор(ы): Р.Р. Исхакова, А.К. Садыкова

Название статьи: Модель подготовки учителей – билингвалов для восточной части Российской империи (опыт исторического анализа)

DOI: 10.51379/KPJ.2021.145.2.033

Аннотация. Актуальность статьи заключается в исследовании исторического потенциала системы билингвального образования, сложившейся в России в 80-е гг. XIX- нач. XX вв. в восточной части Российской империи. Цель статьи – выявить основные факторы, повлиявшие на формирование концепции двуязычного образования, создать теоретическую модель подготовки учителей-билингвалов; выявить социокультурное и социолингвистическое значение этой системы. Выявлены основные элементы этой модели; проведена их классификация. Определена роль видного педагога и миссионера Н.И. Ильминского в формировании концепции билингвального образования учителей нового типа. Предложена компетентностная характеристика учителя-билингвала; раскрыто значение учителей этого типа в развитии начального образования для  нерусского населения восточных окраин России и в формировании этнокультурных процессов в регионе.

Ключевые слова: модель билингвального образования, учителя-билингвалы, национальная и образовательная политика Российской империи, миссионерство.

Контактные данные: isrezeda@yandex.ru, asemakaznpu@mail.ru

Полная версия статьиСКАЧАТЬ


Quoting: Iskhakova R., Sadykova A. Model of training bilingual teachers for the Eastern part of the Russian Empire (experience of historical analysis) // Kazan pedagogical journal. – 2021. – № 1 (144). – р.242-247.

Author(s): R. Iskhakova, A. Sadykova

Name of article: Model of training bilingual teachers for the Eastern part of the Russian Empire (experience of historical analysis)

DOI: 10.51379/KPJ.2021.145.2.033

Abstract. The relevance of the article lies in the analysis of the historical potential of the system of bilingual education that developed in Russia in the 80-s of the XIX-beginning. XX centuries in the Eastern part of the Russian Empire. The purpose of the article is to identify the main factors that influenced the formation of the concept of bilingual education, to create a theoretical model for the training of bilingual teachers; to identify the socio-cultural and socio-linguistic significance of this system. The main elements of this model are identified and their classification is carried out. The role of a prominent teacher and missionary N.I. Ilminsky in the formation of the concept of bilingual education of teachers of a new type is determined. A competence characteristic of a bilingual teacher is proposed, and the importance of this type of teacher in the development of primary education for the non-Russian population of the Eastern suburbs of Russia and in the formation of ethno-cultural processes in the region is revealed.

Keywords: model of bilingual education, bilingual teachers, national and educational strategy of the Russian Empire, missionary work.

The contact details of authors: isrezeda@yandex.ru, asemakaznpu@mail.ru

Full version of article: DOWNLOAD