Цитирование: Бубнова И.С., Адигамова Э.Б. Модель формирования правосознания у старших дошкольников // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 3 (146). — С.240-247.
Автор(ы): И.С. Бубнова, Э.Б. Адигамова
Название статьи: Модель формирования правосознания у старших дошкольников
DOI: 10.51379/KPJ.2021.147.3.033
Аннотация. Проблема формирования правосознания исследуется авторами в контексте социально-личностного развития детей дошкольного возраста. Ориентация на принципы гуманизации обусловили объективную потребность в формировании нравственных и правовых представлений детей дошкольного возраста для формирования социального поведения. Выявлены пробелы в психолого-педагогических методах и технологиях, необходимо расширить педагогическое содержание и критериальный инструментарий. Цель статьи: выявить уровень, компоненты и структуру правосознания у детей старшего дошкольного возраста и на этой основе разработать модель формирования правосознания в условиях дошкольной образовательной организации. Авторами представлены основные компоненты правосознания, их эмпирические показатели и функции с опорой на особенности детей дошкольного возраста. Разработана модель формирования правосознания у детей дошкольного возраста как системная организация заявленного психолого-педагогического процесса с циклической оценкой результативности.
Статья будет полезна педагогам, исследователям, работникам дошкольного образования, родителям детей дошкольного возраста.
Ключевые слова: правосознание, компоненты правосознания, эмпирические показатели правосознания, дети дошкольного возраста, критерии сформированности правосознания, модель.
Контактные данные: irinaz-bubnova@yandex.ru, elle05@list.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Bubnova I., Adigamova E. Formation model legal consciousness in senior preschoolers // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 3 (146). — Р.240-247.
Author(s): I. Bubnova, E. Adigamova
Name of article: Formation model legal consciousness in senior preschoolers
DOI: 10.51379/KPJ.2021.147.3.033
Abstract. The problem of the formation of legal consciousness is studied by the authors in the context of the social and personal development of preschool children. Orientation to the principles of humanization caused an objective need for the formation of moral and legal representations of preschool children for the formation of social behavior. Gaps in psychological and pedagogical methods and technologies have been identified, it is necessary to expand the pedagogical content and criteria tools. The purpose of the article is to identify the level, components and structure of legal awareness in older preschool children and, on this basis, to develop a model for the formation of legal awareness in the conditions of a preschool educational organization. The authors present the main components of legal awareness, their empirical indicators and functions based on the characteristics of preschool children. A model of the formation of legal awareness in preschool children as a systematic organization of the declared psychological and pedagogical process with a cyclic assessment of effectiveness is developed.
The article will be useful for teachers, researchers, preschool education workers, parents of preschool children.
Keywords: legal consciousness, components of legal consciousness, empirical indicators of legal consciousness, preschool children, criteria for the formation of legal consciousness, model.
The contact details of authors: irinaz-bubnova@yandex.ru, elle05@list.ru
Full version of article: DOWNLOAD