НЕПРЕРЫВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ «ШКОЛА-УНИВЕРСИТЕТ»: ПРОФЕССОРСКИЙ ВЗГЛЯД КОНЦА XIX СТОЛЕТИЯ

Цитирование: Галанин С.Ф., Хакимова А.С. Непрерывное образование «школа-университет»: профессорский взгляд конца XIX столетия // Казанский педагогический журнал. – 2020. – № 4 (141). – С.18-23.

Автор(ы): С.Ф. Галанин, А.С. Хакимова

Название статьи: Непрерывное образование «школа-университет»: профессорский взгляд конца XIX столетия

DOI: 10.34772/KPJ.2020.141.4.002

Аннотация. Статья посвящена истокам актуальной проблемы непрерывного образования студентов в конце девятнадцатого столетия. Авторами раскрывается сущность проблемы в рамках исторического дискурса дореформенной России XIX века. Изложены и проанализированы мнения профессуры Казанского университета по данному вопросу. Наглядно продемонстрированы профессорские аргументы «за» и «против» системы общего непрерывного образования формата школа – вуз. Раскрыта сущность различных подходов к постановке вопроса о российском непрерывном образовании во второй половине XIX века. Сформулированы причины периодического возникновения интереса к данной проблеме в ходе российской истории. Статья предназначена для учёных, аспирантов, студентов, педагогов, сотрудников министерств и ведомств образования, а также всех, интересующихся историей проблемы непрерывного образования.

Ключевые слова: непрерывное образование, система «школа-университет», образовательная политика, история Казанского университета, управление образованием.

Контактные данные: sg@riastatus.ru, ah@riastatus.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Galanin S., Hakimova A. The problem of general continuing education: a professorial view of the end of the XIX century // Kazan pedagogical journal. – 2020. – № 4 (141). – р.18-23.

Author(s): S. Galanin, A. Hakimova

Name of article: The problem of general continuing education: a professorial view of the end of the XIX century

DOI: 10.34772/KPJ.2020.141.4.002

Abstract. The article is devoted to the sources of the urgent problem of students’ general, continuous education at the end of the nineteenth century. The authors reveal the essence of the problem within the framework of the historical discourse of post-reform Russia of the 19th century. The views of the professors of Kazan University on this issue are stated and analyzed. The professorial arguments “for” and “against” the system of general, continuous education in the format of a school-university have been clearly demonstrated. The authors revealed the essence of different approaches to raising the question of continuous education in Russian higher education in the second half of the 19-th century. The study reveals the essence of the reasons for the periodic emergence of interest to this problem in the course of Russian history. The article is intended for scholars, graduate students, students, teachers, employees of ministries and departments of education, as well as everyone interested in the history of the problem of continuous education.

Keywords: continuous education, “school-university” system, educational policy, history of Kazan University, education management.

The contact details of authors: sg@riastatus.ru, ah@riastatus.ru

Full version of articleDOWNLOAD