Цитирование: Ядровская Е.Р., Гусев А.В. Об актуальных практиках развития мотивации у школьников к изучению родного языка и литературы и перспективах вовлечения в них родителей // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 3 (152). — С.177-184.
Автор(ы): Е.Р. Ядровская, А.В. Гусев
Название статьи: Об актуальных практиках развития мотивации у школьников к изучению родного языка и литературы и перспективах вовлечения в них родителей
DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.023
Аннотация. В статье представлен системный опыт реализации всероссийских социально значимых проектов, направленных на приобщение школьников и педагогов, родителей к изучению и сохранению родного языка и литературы, развитие межкультурного диалога. В работе рассматриваются проблемы развития мотивации школьников к чтению и изучению текстов литературы народов России. В качестве эффективного механизма достижения цели предлагается проектная и конкурсная деятельность, выделяются особенности ее содержания, принципы организации и пути развития. Особое внимание уделено перспективам вовлечения родителей (законных представителей) в процессы формирования у детей мотивации к родному языку и культуре. Статья адресована педагогическим работникам, специалистам в области литературы народов России, методистам, организаторам социально значимых проектов в области межнационального согласия, родителям.
Ключевые слова: родной язык, родная литература, проектно-исследовательская и конкурсная деятельность, социально значимый проект, межкультурный диалог, родители (законные представители).
Контактные данные: director@alfa-dialog.ru, gusev-75@bk.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Yadrovskaya E., Gusev A. On current practices of developing motivation among school-children to study their native language and literature and perspectives for involving parents in them // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 3 (152). — Р.177-184.
Author(s): E. Yadrovskaya, A. Gusev
Name of article: On current practices of developing motivation among school-children to study their native language and literature and perspectives for involving parents in them
DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.023
Abstract. The article presents a systematic experience in the implementation of all-Russian socially significant projects aimed at involving school-children, teachers, parents in the study and preservation of their native language and literature, and the development of intercultural dialogue. The article deals with the problems of developing the motivation of school-children to read and study the texts of the literature of the Russian nations. As an effective mechanism for achieving the goal, project-research and competitive activities are considered, the features of its content, principles of organization and development paths are highlighted. Special attention should be paid to the perspectives of involving parents (legal representatives) in the processes of formation of children’s motivation for their native language and culture. The article is intended for teachers, specialists in the field of literature of the Russian nations, methodologists, organizers of socially-significant projects in the field of interethnic harmony, and parents.
Keywords: Native language, native literature, design, research and competition activities, socially-significant project, intercultural dialogue, parents (legal representatives).
The contact details of authors: director@alfa-dialog.ru, gusev-75@bk.ru
Full version of article: DOWNLOAD