ОБ АНТРОПОЛОГИЧЕСКИХ ХАРАКТЕРИСТИКАХ ПОДГОТОВКИ ПЕДАГОГОВ ДЛЯ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ТАССР В 60–80-Е ГОДЫ ХХ ВЕКА (К 100-ЛЕТИЮ ТАССР)

Цитирование: Габдулхаков В.Ф., Твардовская А.А., Башинова С.Н., Бичурина С.У., Гарифуллина А.М. Об антропологических характеристиках подготовки педагогов для дошкольного образования в ТАССР в 60-80-е годы ХХ века (к 100-летию ТАССР) // Казанский педагогический журнал. – 2020. – № 4 (141). – С.24-30.

Автор(ы): В.Ф. Габдулхаков, А.А. Твардовская, С.Н. Башинова, С.У. Бичурина, А.М. Гарифуллина

Название статьи: Об антропологических характеристиках подготовки педагогов для дошкольного образования в ТАССР в 60–80-е годы ХХ века (к 100-летию ТАССР)

DOI: 10.34772/KPJ.2020.141.4.003

Аннотация. В статье исследуется противоречие, которое связано с необходимостью оптимизации современной национально-региональной модели дошкольного образования, обусловленной реалиями ХХI века, – с одной стороны, и в недостаточности ретроспективных исследований, посвященных подготовке педагогов для дошкольного образования в 60–80-е годы ХХ века, когда происходила трансформация антропологических характеристик дошкольного образования, – с другой стороны. Цель исследования – выявить антропологические характеристики трансформации дошкольного образования в ТАССР в 60–80-е годы ХХ века. Методы исследования: ретроспективный анализ историографических данных развития дошкольного образования в ТАССР в 60–80-е годы ХХ века. В статье доказывается, что антропологические характеристики развития дошкольного образования в 60–80-е годы ХХ века – это исторические, экономические, материально-технические и кадровые, национально-культурные, научно-методические и организационно-методические факторы, которые должны быть учтены для оптимизации современной модели подготовки педагогов для дошкольного образования. Статья предназначена для работников системы дошкольного образования, руководителей образовательных организаций, исследователей.

Ключевые слова: антропология, педагоги, педагогическое училище, дошкольное образование, ТАССР, 60–80-е годы ХХ века.

Контактные данные: pr_gabdulhakov@mail.ru, taa.80@ya.ru, svetlana-bashinova@mail.ru, bichurina@yandex.ru, alm.garifullina2012@yandex.ru

Полная версия статьиСКАЧАТЬ


Quoting: Gabdulhakov V., Tvardovskaya A., Bashinova S., Bichurina S., Garifullina A. On the anthropological characteristics of teacher training for preschool education in the TASSR in the 60–80s of the XX century (to the 100th anniversary of the TASSR) // Kazan pedagogical journal. – 2020. – № 4 (141). – р.24-30.

Author(s): V. Gabdulhakov, A. Tvardovskaya, S. Bashinova, S. Bichurina, A. Garifullina

Name of article: On the anthropological characteristics of teacher training for preschool education in the TASSR in the 60–80s of the XX century (to the 100th anniversary of the TASSR)

DOI: 10.34772/KPJ.2020.141.4.003

Abstract. The article examines the contradiction, which is associated with the need to optimize the modern national-regional model of preschool education, due to the realities of the XXI century, with the lack of retrospective research on the problems of training teachers for preschool education in the 60‑80s of the XX century. During this period, the anthropological characteristics of preschool education were transformed. The purpose of the study is to identify the anthropological characteristics of the transformation of preschool education in the Tatar Autonomous Soviet Socialist Republic in the 60‑80s of the XX century. Research methods: a retrospective analysis of the historical facts of the development of preschool education in the Tatar Autonomous Soviet Socialist Republic in the 60‑80-s of the XX century. The article proves that the anthropological characteristics of the development of preschool education in the 60‑80-s of the twentieth century are historical, economic, material and technical and personnel, national-cultural, scientific-methodological and organizational-methodological factors that should be taken into account to optimize the modern model of teacher training for preschool education. The article is intended for employees of the preschool education system, heads of educational organizations, researchers.

Keywords: anthropology, teachers, pedagogical school, preschool education, TASSR, 60‑80-s of the XX century.

The contact details of authors: pr_gabdulhakov@mail.ru, taa.80@ya.ru, svetlana-bashinova@mail.ru, bichurina@yandex.ru, alm.garifullina2012@yandex.ru

Full version of article: DOWNLOAD