Цитирование: Жаворонко Е.С. Организационно-педагогические условия формирования функционально-ролевого репертуара будущего педагога // Казанский педагогический журнал. — 2023. — № 3 (158). — С.64-71.
Автор(ы): Е.С. Жаворонко
Название статьи: Организационно-педагогические условия формирования функционально-ролевого репертуара будущего педагога
DOI: 10.51379/KPJ.2023.160.3.008
Аннотация. Актуальность данного исследования обусловлена необходимостью в качественной подготовке будущих педагогов, владеющих новыми технологиями и методиками обучения, готовых к работе в изменчивых условиях образовательной среды. Цель исследования – выявить и обосновать комплекс наиболее значимых организационно-педагогических условий формирования функционально-ролевого репертуара будущего педагога. В статье на основе анализа и уточнения позиций разных авторов к определениям терминов «педагогические условия», «организационные условия» уточнена сущность понятия «организационно-педагогические условия». В качестве метода исследования использовался метод экспертных оценок для выявления комплекса организационно-педагогических условий. Представлены результаты экспериментальной работы по внедрению организационно-педагогических условий. В заключении статьи делается вывод, что профессиональное становление личности будущего педагога будет эффективным, если внедрить в образовательный процесс вуза выявленные организационно-педагогические условия, которые способствуют формированию его функционально-ролевого репертуара в цифровой образовательной среде. Материалы исследования могут быть полезны для преподавателей педагогических вузов.
Ключевые слова: экспертная оценка, будущий педагог, организационно-педагогические условия, функционально-ролевой репертуар.
Контактные данные: ya_zhavoronko@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Zhavoronko E. Organizational and pedagogical conditions for the formation of the functional-role repertoire of the future teacher // Kazan pedagogical journal. — 2023. — № 3 (158). — Р.64-71.
Author(s): E. Zhavoronko
Name of article: Organizational and pedagogical conditions for the formation of the functional-role repertoire of the future teacher
DOI: 10.51379/KPJ.2023.160.3.008
Abstract. The relevance of this study is due to the need in high-quality training of future teachers who own new technologies and teaching methods, ready to work in a changing educational environment. The purpose of the study is to identify and substantiate the complex of the most significant organizational and pedagogical conditions for the formation of the functional-role repertoire of the future teacher. In the article, the essence of the concept of «organizational and pedagogical conditions» is clarified, based on the analysis and clarification of the positions of different authors to the definitions of the terms «pedagogical conditions», «organizational conditions». As a research method, the method of expert assessments was used to identify a set of organizational and pedagogical conditions. The results of experimental work on the introduction of organizational and pedagogical conditions are presented. The article concludes that the professional development of the personality of a future teacher will be effective if the identified organizational and pedagogical conditions are introduced into the educational process of the university, which contribute to the formation of its functional and role repertoire in the digital educational environment. The research materials can be useful for teachers of pedagogical universities.
Keywords: expert assessment, future teacher, organizational and pedagogical conditions, functional-role repertoire.
The contact details of authors: ya_zhavoronko@mail.ru
Full version of article: DOWNLOAD