Цитирование: Янина М.Н., Чэнь И. Особенности профессиональной подготовки дирижера-хормейстера в современной системе образования // Казанский педагогический журнал. — 2023. — № 2 (157). — С.153-158.
Автор(ы): М.Н. Янина, И. Чэнь
Название статьи: Особенности профессиональной подготовки дирижера-хормейстера в современной системе образования
DOI: 10.51379/KPJ.2023.159.2.020
Аннотация. В данной статье с различных сторон рассматривается сущность и содержание практической подготовки дирижера-хормейстера в условиях музыкально-педагогического вуза. Показано взаимодействие различных профессиональных компетенций выпускников, а также различные педагогические подходы, применяющиеся в процессе подготовки специалистов данной области.
Отмечено, что, несмотря на то, что выпускники музыкально-педагогических вузов изначально ориентированы в своей подготовке на педагогическую деятельность, должное внимание к ней появляется не сразу, а в процессе подготовки, характеризующейся как поливариативная.
Взаимодействие исполнительской и педагогической деятельности в процессе подготовки и профессиональной работы в качестве педагога-музыканта обязывает нас ответственно отнестись к выявлению методов осмысления и практического применения всего комплекса профессиональных компетенций, необходимых личностных качеств, с помощью которых формируется высокопрофессиональный образ педагога-музыканта.
Ключевые слова: подготовка дирижера-хормейстера, практика, профессиональная квалификация, концепции музыкально-профессионального образования, профессиональные компетенции, педагогические подходы.
Контактные данные: mnyanina@yandex.ru, 神怡790909674@qq.com
Полная версия статьи:СКАЧАТЬ
Quoting: Yanina M., Chen Yi. Features of professional training of a conductor-choirmaster in the modern education system // Kazan pedagogical journal. — 2023. — № 2 (157). — Р.153-158.
Author(s): M. Yanina, Yi. Chen
Name of article: Features of professional training of a conductor-choirmaster in the modern education system
DOI: 10.51379/KPJ.2023.159.2.020
Abstract. This article examines the essence and content of the practical training of a conductor-choirmaster in the conditions of a musical and pedagogical university from various stand points. The interaction of various professional competencies of graduates is shown, as well as various pedagogical approaches used in the process of training specialists in this field.
It is noted that despite the fact that graduates of musical and pedagogical universities are initially focused in their training on pedagogical activity, due attention to it does not appear immediately, but in the process of preparation, which is characterized as polyvariable.
The interaction of performing and pedagogical activities in the process of training and professional work as a teacher-musician obliges us to take a responsible approach to identifying methods for understanding and practical application of the entire complex of professional competencies, necessary personal qualities, with the help of which a highly professional image of a teacher-musician is formed.
Keywords: training of a conductor-choirmaster, practice, professional qualification, concepts of professional music education, professional competencies, pedagogical approaches.
The contact details of authors: mnyanina@yandex.ru, 神怡790909674@qq.com
Full version of article: DOWNLOAD