ОСОБЕННОСТИ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ИНТЕЛЛЕКТА ВОСПИТАННИКОВ ИНТЕРНАТНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ

Цитирование: Сергеева М.А., Сериков Р.С., Кубекова А.С. Особенности эмоционального интеллекта воспитанников интернатных учреждений // Казанский педагогический журнал. – 2020. – № 6 (143). – С.274-279.

Автор(ы): М.А. Сергеева, Р.С. Сериков, А.С. Кубекова

Название статьи: Особенности эмоционального интеллекта воспитанников интернатных учреждений

DOI: 10.51379/KPJ.2020.63.67.037

Аннотация. Статья посвящена исследованию особенностей эмоционального интеллекта воспитанников интернатных учреждений и разработке на этой основе рекомендаций по развитию структур личностной направленности, самооценки, стратегиям взаимодействия. Объектом исследования выступили воспитанники интернатных учреждений, частично или полностью лишенные родительского программирования. Психологические методики исследования: 1) методика 16-и факторного опросника Кеттелла; 2) методика эмоционального интеллекта (EQ) Люсина; 3) методика трансактного анализа Э. Берна. Статистическая обработка данных была произведена с помощью коэффициента корреляции Спирмена. В ходе исследования было установлено: эмоциональный интеллект имеет положительную корреляцию с позицией Взрослого, которые предполагают наличие адекватной самооценки, высокого уровня эмпатии и высокоразвитых коммуникативных навыков. Так же положительные корреляции имеются с факторами эмоционального интеллекта: общим уровнем эмоционального интеллекта, межличностным и внутриличностным эмоциональным интеллектом, а так же шкалой, выявляющей контроль внешних эмоциональных проявлений. Опираясь на результаты нашего исследования, можно отметить, что  развитие эмоционального интеллекта у воспитанников интернатных учреждений должно повысить их шансы на реализацию более адаптивного жизненного сценария.

Ключевые слова: воспитанники интернатных учреждений, эмоциональный интеллект, корреляционный анализ, жизненные сценарии, факторы личности, самооценка.

Контактные данные: mari-s2010@mail.ru, lacoste_ak@mail.ru, alya_kubekova@mail.ru

Полная версия статьиСКАЧАТЬ


Quoting: Sergeeva M., Serikov R., Kubekova A. Features of emotional intelligence at inmates of boarding schools // Kazan pedagogical journal. – 2020. – № 6 (143). – р.274-279.

Author(s): M. Sergeeva, R. Serikov, A. Kubekova

Name of article: Features of emotional intelligence at inmates of boarding schools

DOI: 10.51379/KPJ.2020.63.67.037

Abstract. The article is devoted to the study of the features of emotional intelligence at boarding school inmates and the formulation on this basis of it the recommendations for the development of structures of personal orientation, self-esteem, and interaction strategies. The object of the study was the inmates of boarding schools, partially or completely deprived of parental programming. Psychological research methods: 1) methodology of the 16-factor Kettell questionnaire; 2) the method of emotional intelligence (EQ) by Lyusin; 3) the method of transactional analysis by E. Bern. Statistical data processing was performed using Spearman’s correlation coefficient. In the course of the study, it was found out that emotional intelligence has a positive correlation with the attitude of an Adult, which presupposes the presence of adequate self-esteem, a high level of empathy and highly-developed communicative skills. There are also positive correlations with the factors of emotional intelligence: the general level of emotional intelligence, interpersonal and intrapersonal emotional intelligence, as well as a scale that reveals the control of external emotional manifestations. Based on the results of our research, it can be noted that the development of emotional intelligence at boarding school children should increase their chances of implementing a more adaptive life scenario.

Keywords: inmates of boarding schools, emotional intelligence, correlation analysis, life scenarios, personality factors, self-esteem.

The contact details of authors: mari-s2010@mail.ru, lacoste_ak@mail.ru, alya_kubekova@mail.ru

Full version of article: DOWNLOAD