ОЦЕНКА ГОТОВНОСТИ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ВЫПУСКНИКОВ БАКАЛАВРИАТА ФАКУЛЬТЕТА ВЫСШЕГО СЕСТРИНСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Цитирование: Рябова Т.В. Оценка готовности к профессиональной деятельности выпускников бакалавриата факультета высшего сестринского образования // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 2 (145). — С.106-111.

Автор(ы): Т.В. Рябова

Название статьи: Оценка готовности к профессиональной деятельности выпускников бакалавриата факультета высшего сестринского образования

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.014

Аннотация. Актуальность статьи обусловлена ростом требований к оценке профессиональной и психологической готовности будущих специалистов здравоохранения. Введение системы аккредитации, обучение в соответствии с профессиональными стандартами является необходимым условием повышения качества медицинской помощи.

Цель статьи заключается в изучении и оценке различных факторов готовности к профессиональной деятельности выпускников бакалавриата по направлению подготовки 34.03.01 «Сестринское дело», квалификация «академическая медицинская сестра (академический медицинский брат). Преподаватель».

Авторами статьи выявлено, что профессиональная потребность овладевать основами педагогического мастерства у будущих преподавателей находится на низком уровне. Выпускники испытывают неуверенность в своих знаниях и умениях, страх перед ответственностью. Академические медицинские сестры предвосхищают «шок от реальности», который произойдет в то время, когда после обучения они начнут работать в медицинских и образовательных учреждениях, взаимодействовать с персоналом, пациентами, студентами и др.

Предложено активизировать работу Центра профессиональной карьеры, действующего в Казанском ГМУ по формированию представлений о будущем трудоустройстве выпускников бакалавриата.

Материалы статьи могут быть полезны профессорско-преподавательскому составу для повышения эффективности обучения и совершенствования содержания образовательных дисциплин с целью соответствия профессиональным стандартам.

Ключевые слова: готовность, профессиональная деятельность, бакалавриат, сестринское дело, академическая медицинская сестра, профессиональные стандарты.

Контактные данные: tatry@rambler.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Ryabova T. Assessment of readiness of the graduates of the bachelor’s degree course of the Faculty of Higher Nursing Education for professional activities // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 2 (145). — Р.106-111.

Author(s): T. Ryabova

Name of article: Assessment of readiness of the graduates of the bachelor’s degree course of the Faculty of Higher Nursing Education for professional activities

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.014

Abstract. The relevance of the article is caused due to the growth of requirements for assessment of professional and psychological readiness of future healthcare professionals. The introduction of Accreditation System, training in accordance with professional standards is the necessary condition for improving the quality of medical aid.

The purpose of the article is to study and assess various factors of readiness of the graduates of the bachelor’s degree course, majoring in 34.03.01 “Nursing” qualification of “an academic medical nurse (an academic medical brother). Teacher”, for professional activities.

The authors of the article revealed that occupational need to master the fundamentals of teaching mastery was in the low level at future teachers. The graduates experience lack of confidence in their own knowledge and skills, fear of responsibility. Academic medical nurses anticipate “Reality Shock or Transition Shock” in the period, when after training they start working at medical and educational institutions; interact with the personnel, patients, students, and etc.

It was suggested to intensify the work of the Professional Career Center functioning at Kazan SMU on formation of true to life ideas of future employability of the bachelor’s degree course graduates.

The materials of the article can be helpful for the higher-education teaching personnel to increase the learning efficiency and improve the content of educational disciplines for the purpose of raising the level of the graduates’ readiness for profession.

Keywords: readiness, professional activity, the bachelor’s degree course, Nursing, academic medical nurse, professional standards.

The contact details of authors: tatry@rambler.ru

Full version of article: DOWNLOAD