Цитирование:
Гутник И.Ю., Циммерман Н.В. Оценка готовности педагогов к реализации персонифицированного обучения в общеобразовательной школе // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 6 (149). — С.34-40.
Автор(ы): И.Ю. Гутник, Н.В. Циммерман
Название статьи: Оценка готовности педагогов к реализации персонифицированного обучения в общеобразовательной школе
DOI: 10.51379/KPJ.2021.150.6.005
Аннотация. Статья посвящена проблеме выявления состояния готовности педагогов школ к реализации идеи персонификации образования. Выявлена типология персонифицированного обучения как феномена гуманитарной парадигмы. Прояснен феномен готовности педагогов. На основании достигнутых пониманий раскрыта сущность готовности педагогов к реализации персонифицированного обучения. Охарактеризованы типологии такой готовности исходя из возможного наличия или отсутствия каждого из ее компонентов. Разработана комплексная система оценки, которая позволяет осуществлять как внешнюю оценку, например, администрацией школы, так и самооценку педагогом исследуемой готовности. Описаны первые результаты, полученные при применении этой системы. Охарактеризованы модули повышения квалификации учителей, позволяющие корректировать каждый из компонентов готовности педагогов к реализации персонифицированного обучения.
Ключевые слова: персонификация образования, персонифицированное обучение, готовность педагогов, оценка готовности педагогов, самооценка готовности педагогов.
Контактные данные: iragutnik@mail.ru, n-zimmerman@ya.ru
Quoting:
Gutnik. I, Tsimmerman N. Assessment of teachers’ readiness for the implementation of personalized teaching in a general education school // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 6 (149). — Р.34-40.
Author(s): I. Gutnik, N. Tsimmerman
Name of article: Assessment of teachers’ readiness for the implementation of personalized teaching in a general education school
DOI: 10.51379/KPJ.2021.150.6.005
Abstract. The article is devoted to the problem of identifying the state of readiness of school teachers to implement the idea of personification of education. The typology of personified teaching as a phenomenon of the humanitarian paradigm is revealed. The phenomenon of teachers’ readiness has been clarified. On the basis of the achieved understandings, the essence of the teachers’ readiness for the implementation of personalized training is revealed. The typologies of such readiness are characterized based on the possible presence or absence of each of its components. A comprehensive assessment system has been developed, which allows for both external assessment, for example, by the school administration, and the teacher’s self-assessment of the studied readiness. The first results obtained using this system are described. The modules for improving the qualifications of teachers, which make it possible to correct each of the components of the readiness of teachers for the implementation of personalized learning, are characterized.
Keywords: personification of education, personified teaching, teacher readiness, teacher readiness assessment, teacher readiness self-assessment.
The contact details of authors: iragutnik@mail.ru, n-zimmerman@ya.ru