ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ НАУКА РОССИИ: ИСТОКИ (КАПТЕРЕВ П.Ф.)

Смирнов И.П. Педагогическая наука России: истоки (Каптерев П.Ф.) // Казанский педагогический журнал. – 2020. –  2 (139). – С.7-16. 

Автор(ы): И.П. Смирнов 

Название статьи: Педагогическая наука России: истоки (Каптерев П.Ф.) 

DOI: 10.34772/KPJ.2020.139.2.001 

Аннотация. Автор исследует истоки педагогики, начиная с античных времен. Раскрыты предпосылки многовекового доминирования церковного образования и зарождения новой педагогики России, вызванного освободительной эпохой крепостной реформы 1861 года. 

В основу статьи положены труды российского педагога и психолога П.Ф. Каптерева, раскрывающие его теорию образования, свободного от вмешательства государства, принудительной идеологизации школы и перехода образования и воспитания под контроль общества. Раскрыто содержание острых, порою непримиримых, дискуссий о принципах новой педагогики между известными классиками педагогики К. Ушинским, Н. Пироговым, Л. Толстым, К. Вентцелем, В. Стоюниным и другими. Даны их сравнительный анализ и сопоставление с принципами современной педагогики. 

Ка́птерев Пётр Фёдорович (18491922 г.г.) российский педагог, основоположник отечественной педагогической психологии. Окончил историческое отделение Московской духовной академии. Активный участник первого Родительского собрания, один из организаторов Всероссийских педагогических съездов. Выступал за автономность школы от власти, что было негативно оценено Н.К. Крупской как взгляды «чуждые» коммунистической идеологии. С 1921 г. профессор Воронежского университета и первый декан его педагогического факультета. 

Ключевые слова: история педагогики, свободное образование, Каптерев П.Ф. 

Контактные данные: ips2@list.ru 

Полная версия статьи:  СКАЧАТЬ

 


 

Quoting: Smirnov I. Pedagogical science of Russia: origins (Kapterev P.F.) // Kazan pedagogical journal. – 2020. –  2(139). – р. 7-16. 

Author(s)I. Smirnov 

Name of articlePedagogical science of Russia: origins (Kapterev P.F.) 

DOI10.34772/KPJ.2020.139.2.001 

Abstract. The author explores the origins of pedagogy, dating back to ancient times. The prerequisites of the centuries-old domination of church education and the emergence of a new pedagogy of Russia, caused by the liberation era of the serf reform of 1861, are revealed. 

The article is based on the works of the Russian teacher and psychologist P.F. Kapterev, revealing his theory of education, free from state interference, forced ideologization and the transition of education and upbringing under the control of society. The content of sharp, sometimes irreconcilable, discussions about the principles of a new pedagogy between the famous classics of pedagogy K. Ushinsky, N. Pirogov, L. Tolstoy, K. Wentzel, V. Stoyunin and others is revealed. Their comparative analysis and comparison with the principles of modern pedagogy is presented. 

Kapterev Pyotr Fedorovich (18491922) is a Russian teacher, founder of domestic pedagogical psychology. He graduated from the historical department of the Moscow Theological Academy. He is an active participant in the first Parents’ meeting, one of the organizers of the All-Russian Pedagogical Congresses. He advocated the autonomy of the school from power, which was negatively assessed by N.K. Krupskaya as views “alien” to the communist ideology. Since 1921, he was a professor at Voronezh University and the first dean of his pedagogical faculty. 

Keywords: history of pedagogy, free education, Kapterev P.F. 

The contact details of authorsips2@list.ru 

Full version of article DOWNLOAD