ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ РАЗВИТИЯ НАЦИОНАЛЬНОЙ ЭСТЕТИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ СТУДЕНТОВ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

Цитирование: Сорокина Е.А., Макарова Е.А. Педагогические условия развития национальной эстетической культуры студентов при изучении иностранного языка // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 4 (153). — С.109-116.

Автор(ы): Е.А. Сорокина, Е.А. Макарова

Название статьи: Педагогические условия развития национальной эстетической культуры студентов при изучении иностранного языка

DOI: 10.51379/KPJ.2022.154.4.012

Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью создания специальных педагогических условий, обеспечивающих оптимальное функционирование национального эстетического опыта студентов педагогического вуза как предпосылки развития их национальной эстетической культуры и недостаточной теоретической разработкой данного вопроса в вузовском образовании. В процессе изучения иностранного языка происходит становление эстетических идеалов и эмоций, эстетических вкусов, эстетического и национального самопознания. Изучение любого иностранного языка является надежным средством усвоения культуры своей страны и страны изучаемого языка, так как на занятиях по иностранному языку студент знакомится не только с культурой зарубежной страны, а посредством постоянного сравнения, помимо особенностей своей национальной культуры, вводит общечеловеческие ценности. В статье рассматриваются педагогические условия развития национальной эстетической культуры студентов при изучении иностранного языка. Основываясь на работы авторитетных исследователей, авторы уточняют понятие национальной эстетической культуры. Опираясь на принципы формирования эстетической культуры, сформулированные Л.В. Суходольской-Кулешовой, авторы делают попытку конструирования педагогических условий. Раскрыты факторы, обуславливающие педагогические возможности некоторых средств обучения.

Ключевые слова: культура, эстетическая культура, национальная эстетическая культура, принцип, педагогические условия.

Контактные данные: helen-a2003@mail.ru, makare2208@gmail.com

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Sorokina E., Makarova E. Pedagogical conditions for the development of students’ the national aesthetic culture in the study of a foreign language // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 4 (153). — Р.109-116.

Author(s): E. Sorokina, E. Makarova

Name of article: Pedagogical conditions for the development of students’ the national aesthetic culture in the study of a foreign language

DOI: 10.51379/KPJ.2022.154.4.012

Abstract. The relevance of the article is caused due to the need to create special pedagogical conditions that ensure the optimal functioning of students’ of a pedagogical university national aesthetic experience as a prerequisite for the development of their national aesthetic culture and the insufficient theoretical development of this issue in university education. In the process of acquisition, a foreign language, the formation of aesthetic ideals and emotions, aesthetic tastes, aesthetic and national self-knowledge takes place. The study of any foreign language is a reliable means of assimilating the culture of his country and the country of the language being studied, since in classes in a foreign language the student gets acquainted not only with the culture of a foreign country, but through constant comparison, in addition to the peculiarities of his national culture, introduces universal human values. The article treats the pedagogical conditions for the development of students’ national aesthetic culture in the study of a foreign language. Based on the works of trust worthy researchers, the authors specify the term of “national esthetic culture”. Based on the principles of the formation of aesthetic culture formulated by L.V. Sukhodolskaya-Kuleshova, the authors make an attempt to design pedagogical conditions. Factors that determine the pedagogical capabilities of some teaching aids are disclosed.

Keywords: culture, aesthetic culture, national aesthetic culture, principle, pedagogical conditions.

The contact details of authors helen-a2003@mail.ru, makare2208@gmail.com

Full version of article: DOWNLOAD