ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ СОПРОВОЖДЕНИЯ ЭКЗИСТЕНЦИАЛЬНОГО ВЫБОРА РЕБЕНКА В РАЗНОВОЗРАСТНОМ ДЕТСКОМ ОБЪЕДИНЕНИИ

Цитирование: Девятерикова Е.В. Педагогические условия сопровождения экзистенциального выбора ребенка в разновозрастном детском объединении // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 6 (155). — С.160-166.

Автор(ы): Е.В. Девятерикова

Название статьи: Педагогические условия сопровождения экзистенциального выбора ребенка в разновозрастном детском объединении

DOI: 10.51379/KPJ.2022.157.7.020

Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью поиска эффективных форм организации воспитательной работы с участниками разновозрастных детских объединений, способствующих саморазвитию личности ребенка, построению им собственного жизненного проекта, что представляется возможным посредством педагогического сопровождения экзистенциального выбора ребенка.

С учетом специфики деятельности разновозрастного детского объединения автором была разработана модель педагогического сопровождения экзистенциального выбора ребенка и выявлены условия его эффективности: осуществление рефлексивной оценки опыта, предшествующего ситуации экзистенциального выбора; взаимоотношения участников разновозрастного детского объединения базируются на референтном восприятии друг друга за счет вовлечения в совместное дело; деятельность разновозрастного детского объединения содержит комплекс событий, обеспечивающих реализацию субъектной позиции ребенка.

Данные проведенного исследования подтверждают, что педагогическое сопровождение экзистенциального выбора участников разновозрастных объединений способствует повышению мотивации детей к совершению самостоятельного экзистенциального выбора.

Статья предназначена для советников директоров по воспитанию и взаимодействию с детскими общественными объединениями, педагогов дополнительного образования, библиотекарей, работников учреждений культуры, являющихся руководителями разновозрастных детских объединений.

Ключевые слова: педагогическое сопровождение, экзистенциальный выбор, событие, разновозрастное детское объединение, субъектная позиция, рефлексия, проект жизни.

Контактные данные: e_devyat@mail.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Devyaterikova E. Pedagogical conditions for supporting the existential choice of a child in a children’s association of different ages // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 6 (155). — Р.160-166.

Author(s): E. Devyaterikova

Name of article: Pedagogical conditions for supporting the existential choice of a child in a children’s association of different ages

DOI: 10.51379/KPJ.2022.157.7.020

Abstract. The relevance of the article is due to the need to find effective forms of organizing educational work with participants in children’s associations of different ages that contribute to the self-development of the child’s personality, creating their own life project, which seems possible through pedagogical support for the child’s existential choice.

Taking into account the specifics of the activity of a children’s association of different ages, the author developed a model of pedagogical support for the child’s existential choice and identified the conditions for its effectiveness: the implementation of a reflexive assessment of the experience preceding the situation of the existential choice; the relationship of participants in a children’s association of different ages is based on the referential perception of each other through involvement in a joint business; The activity of a children’s association of different ages contains a set of events that ensure the realization of the child’s subjective position.

The obtained data from the study confirms that the pedagogical support of the existential choice of participants in associations of different ages helps to increase the motivation of children to make an independent existential choice.

The article is intended for advisers to directors on education and interaction with children’s public associations, teachers of additional education, librarians, employees of cultural institutions who are leaders of children’s associations of different ages.

Keywords: pedagogical support, existential choice, event, children’s association of different ages, subjective position, reflection, life project.

The contact details of authors: e_devyat@mail.ru

Full version of article: DOWNLOAD