Цитирование: Матушанский Г.У., Камалеева Л.С., Шакурова М.Ф. Педагогическое сопровождение образовательного процесса // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 3 (152). — С.59-67.
Автор(ы): Г.У. Матушанский, Л.С. Камалеева, М.Ф. Шакурова
Название статьи: Педагогическое сопровождение образовательного процесса
DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.007
Аннотация. Актуальность статьи обусловлена обновленными требованиями к цели и организации образовательного процесса. Образовательный процесс и вся педагогическая система существенно усложнились. Идет глубокая модернизация учебной деятельности, внедряются различные образовательные технологии, к выпускникам школ и вузов предъявляются повышенные требования в плане самостоятельности, активности, сформированности востребованных компетенций. Все это обуславливает возросший спрос насопровождение участников системы образования и образовательного процесса в целом.
Цель статьи заключается в проведении анализа современной научной литературы, посвященной сопровождению образовательного процесса, в выявлении и систематизации видов сопровождения. На основе результатов контент-анализа дано авторское определение понятия «научно-методическое сопровождение».
Концептуальной основой исследования стал личностно-деятельностный подход. Он предполагает равноправие субъектов педагогического взаимодействия: произошел переход от субъект-объектного взаимодействия к субъект-субъектному. Обучающийся в современном учебном процессе самостоятелен, активен и ответственен за результаты своей деятельности. Педагог лишь сопровождает этот процесс, оказывая поддержку в трудных ситуациях выбора и решения учебных задач.
Ключевые слова: образовательный процесс, сопровождение, виды сопровождения, научно-методическое сопровождение, контент-анализ.
Контактные данные: grigmat@bk.ru, camaleeva2019@gmail.com, m.shakurova@inbox.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Matushansky G., Kamaleeva L., Shakurova M. Pedagogical support of the educational process // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 3 (152). — Р.59-67.
Author(s): G. Matushansky, L. Kamaleeva, M. Shakurova
Name of article: Pedagogical support of the educational process
DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.007
Abstract. The relevance of the article is due to the updated requirements for the purpose and organization of the educational process. The educational process and the entire pedagogical system have become significantly more complicated. There is a deep modernization of educational activities, various educational technologies are being introduced, higher requirements are imposed on graduates of schools and universities in terms of independence, activity, and the formation of demanded competencies. All this causes an increased demand for scientific and methodological support of participants in the education system and the educational process as a whole. The purpose of the article is to analyze the modern scientific literature devoted to the support of the educational process, to identify and systematize the types of support. Based on the results of content analysis, the author’s definition of the concept of «scientific and methodological support» is given definition of the concept of «scientific and methodological support» is given.
The conceptual basis of the study was the personal-activity approach. It presupposes equality of subjects of pedagogical interaction: there has been a transition from subject-object interaction to subject-subject interaction. The student in the modern educational process is independent, active and responsible for the results of his/her activities. The teacher only accompanies this process, providing support in difficult situations of choosing and solving educational tasks.
Keywords: educational process, support, types of support, scientific and methodological support, content analysis.
The contact details of authors: grigmat@bk.ru, camaleeva2019@gmail.com, m.shakurova@inbox.ru
Full version of article: DOWNLOAD