ПОТЕНЦИАЛ РЕФЛЕКСИИ В РАЗВИТИИ УМЕНИЙ САМООРГАНИЗАЦИИ ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ И СТУДЕНТОВ

Цитирование: Нюдюрмагомедов А.Н., Абдурагимова Л.А., Ибрагимов Н.Г. Потенциал рефлексии в развитии умений самоорганизации преподавателей и студентов // Казанский педагогический журнал. — 2020. — № 6 (143). — С.104-110.

Автор(ы): А.Н. Нюдюрмагомедов, Л.А. Абдурагимова, Н.Г. Ибрагимов

Название статьи: Потенциал рефлексии в развитии умений самоорганизации преподавателей и студентов

DOI: 10.51379/KPJ.2020.48.21.014

Аннотация. В статье обоснована актуальность использования рефлексии в развитии мобильных умений самоорганизации студентов. Одним из благоприятных условий решения проблемы определена интерактивная образовательная среда, которая создается и реализуется через знаниево-рефлексирующие, информационно-знаниевые, диалога рефлексивных позиций, проектной рефлексии и презентации профессиональных умений технологии. Экспериментально выявлены и обоснованы закономерные связи между продуктивностью развития мобильных умений самоорганизации студентов с их рефлексивной и смыслосозидающей позицией в учебных диалогах. Предложена классификация мастер-классов на основе презентации интерактивной образовательной среды в вузе с выделением критериев оценки их эффективности в развитии умений рефлексии и самоорганизации преподавателей и студентов. Экспериментально обоснована эффективность развития умений рефлексии и самоорганизации в интерактивной образовательной среде. Практической значимостью результатов исследования является возможность создания в учебном процессе вуза интерактивной образовательной среды через актуализацию рефлексии, смысла и самоорганизации студентов. Статья адресована  научно-методическим советам вузов, преподавателям и слушателям системы повышения квалификации.

Ключевые слова: самоорганизация, мобильные умения, интерактивная среда, рефлексия, смыл, смыслосозидающие технологии.

Контактные данные: nudurmagomedov@mail.ru, lisichka-85@list.ru, ibragimovgold@mail.ru

Полная версия статьиСКАЧАТЬ


Quoting: Nyudyurmagomedov A., Abduragimova L., Ibragimov N. Potential of reflection in developing the skills of teachers’ and students’ self-organization // Kazan pedagogical journal. — 2020. — № 6 (143). — р.104-110.

Author(s): A. Nyudyurmagomedov, L. Abduragimova, N. Ibragimov

Name of article: Potential of reflection in developing the skills of teachers’ and students’ self-organization

DOI: 10.51379/KPJ.2020.48.21.014

Abstract. The article substantiates the relevance of the use of reflection in the development of mobile skills of students’ self-organization. One of the favorable conditions for solving the problem is defined as an interactive educational environment, which is created and implemented by means of knowledge-reflexive, information-knowledge, dialogue of reflexive positions and project reflection technologies. The regular connections between the productivity of the development of mobile skills of self-organization of students with their reflexive and meaning-creating position in educational dialogues are experimentally substantiated.  The classification of master-classes on the basis of presentation interactive educational environment is introduced with determination of evaluation criteria for measuring the efficiency in reflexive abilities development as well as teachers’ and students’ self-organization. The development of reflexive abilities and self-organization in the interactive educational environment is experimentally proved. The practical significance of the research results is in the possibility of creating an interactive educational environment in the educational process of the university via means of the actualization of reflection, meaning and self-organization of students. The article is intended for scientific and methodological Counseling at the University, teachers and listeners of the professional development system.

Keywords: self-organization, mobile skills, interactive environment, reflection, meaning, meaning-creating technologies.

The contact details of authors: nudurmagomedov@mail.ru, lisichka-85@list.ru, ibragimovgold@mail.ru

Full version of article: DOWNLOAD