Цитирование: Токранова Ю.Г. Программа «Универsity» как средство воспитания и самовоспитания ответственности студентов // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 2 (151). — С.98-106.
Автор(ы): Ю.Г. Токранова
Название статьи: Программа «Универsity» как средство воспитания и самовоспитания ответственности студентов
DOI: 10.51379/KPJ.2022.152.2.013
Аннотация. Актуальность статьи обусловлена важнейшей задачей высшего образования – воспитанием самостоятельности, ответственности как неотъемлемых качеств личности конкурентноспособного специалиста. Автором сформулированы педагогические условия подготовки такого специалиста – единство воспитания и самовоспитания студентов, делегирование ответственности за процесс и результаты профессионального образования. Целью статьи является продемонстрировать методологическую значимость теоретических трудов доктора педагогических наук, профессора П.Н. Осипова, практическое применение их в воспитательной среде ФГБОУ ВО «Поволжский ГУФКСиТ». В статье приведены результаты апробирования программы стимулирования ответственности студентов «Универsity», экспериментально доказана ее эффективность. Статья предназначена для практического применения в работе преподавателей, кураторов групп, ответственных за воспитательную работу на кафедрах вузов, специалистов по работе с молодежью, педагогов-психологов и др.
Ключевые слова: молодежная политика, воспитательное пространство университета, взаимосвязь воспитания и самовоспитания, стимулирование ответственности, программа «Универsity».
Контактные данные: juliat393@gmail.com
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Tokranova Yu. Рrogram «University» as a means of education and self-education responsibility of students // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 2 (151). — Р.98-106.
Author(s): Yu. Tokranova
Name of article: Рrogram «University» as a means of education and self-education responsibility of students
DOI: 10.51379/KPJ.2022.152.2.013
Abstract. The relevance of the article is due to the most important task of higher education – the upbringing of independence, responsibility as integral qualities of the personality of a competitive specialist. The author formulated the pedagogical conditions for the training of such a specialist – the integral unity of education and self-education of students, the delegation of responsibility for the process and results of professional education. The purpose of the article is to demonstrate the methodological significance of the theoretical works of the Doctor of Pedagogical Sciences, Professor P.N. Osipov, their practical application in the educational environment of the Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education «Volga State University of Physical Education and Technology». The article presents the results of testing the program to stimulate the responsibility of students «University», its effectiveness has been experimentally proven. The article is intended for practical application in the work of teachers, curators of groups responsible for educational work at the departments of universities, specialists in working with youth, educational psychologists.
Keywords: youth policy, educational space of the university, the relationship between education and self-education, promotion of responsibility, the program «University».
The contact details of authors: juliat393@gmail.com
Full version of article: DOWNLOAD