ПРОЕКТИРОВАНИЕ СТРУКТУРЫ И СОДЕРЖАНИЯ ПРОГРАММ АСПИРАНТСКОЙ ПОДГОТОВКИ С УЧЕТОМ ОПЫТА ЕВРОПЕЙСКОЙ ДОКТОРАНТУРЫ

Цитирование: Матушанский Г.У., Кудаков О.Р., Завада Г.В., Гатиятова А.Р. Проектирование структуры и содержания программ аспирантской подготовки с учетом опыта европейской докторантуры // Казанский педагогический журнал. – 2021. – № 3 (146). – С.72-79.

Автор(ы): Г.У. Матушанский, О.Р. Кудаков, Г.В. Завада, А.Р. Гатиятова

Название статьи: Проектирование структуры и содержания программ аспирантской подготовки с учетом опыта европейской докторантуры

DOI: 10.51379/KPJ.2021.147.3.010

Аннотация. Целью работы является проектирование индивидуальных образовательных маршрутов исследовательской составляющей аспирантской подготовки в России на базе учета позитивного опыта европейской докторантуры. Достижения российской аспирантуры и европейской докторантуры рассматривались с помощью метода сравнительного анализа. В основу указанного проектирования положены системный и компетентностный подходы, использовались методы моделирования и проектирования. При построении образовательных маршрутов аспирантов использовался метод структурных графов. В результате проведенного исследования выявлен позитивный опыт организации зарубежной докторской подготовки и дан вариант проектирования структуры и содержания программы подготовки аспирантов. На примере университетов ряда стран предложены введение зачетных единиц на исследовательскую часть образовательной  составляющей отечественной аспирантской программы подготовки, а также оценка стоимости определенных видов исследовательских действий. Разработаны варианты образовательных маршрутов исследовательской части подготовки аспирантов по естественно-математическому, инженерно-техническому и социально-гуманитарному направлениям. Результаты исследования дают возможность на основе введения зачетных единиц в исследовательскую часть аспирантской подготовки выработать критериальную систему оценки готовности аспирантов к итоговой аттестации. Разработанные варианты образовательных маршрутов позволяют более продуктивно осуществлять реализацию в целом аспирантской подготовки.

Ключевые слова: европейская докторантура, российская аспирантура, образовательный маршрут, образовательная программа, педагогическое проектирование, зачетные единицы.

Контактные данные: pppo-kgeu@yandex.ru, kipchack_oleg@mail.ru, g.zavada@mail.ru, pppo-kgeu@yandex.ru

Полная версия статьиСКАЧАТЬ


Quoting: Matushansky G., Kudakov O., Zavada G., Gatiyatova A. Designing the structure and the content of the programs of the postgraduate training taking into account the experience of the European Doctor // Kazan pedagogical journal. – 2021. – № 3 (146). – Р.72-79.

Author(s): G. Matushansky, O. Kudakov, G. Zavada, A. Gatiyatova

Name of article: Designing the structure and the content of the programs of the postgraduate training taking into account the experience of the European Doctor

DOI: 10.51379/KPJ.2021.147.3.010

Abstract. The aim of the work is to design the structure and content of postgraduate programs in Russia at the third level of higher education based on the positive experience of European doctoral studies. Achievements of European and Russian doctoral studies were examined using the comparative analysis method. The design of the structure and content of postgraduate training programs is based on a systematic approach, modeling and design methods were used. The method of structural graphs was used to build educational routes for graduate students. As a result of the study, positive experience in organizing foreign doctoral training was revealed and a design option for the structure and content of the graduate student training program was given. On the example of universities in a number of countries, the following are proposed: the introduction of credit units on the research part of the educational component of the domestic postgraduate training program, as well as the assessment of the cost of certain types of research activities. As a result of the study, positive experience in organizing foreign doctoral training was revealed and a design option for the structure and content of the graduate student training program was given. On the example of universities in a number of countries, the following are proposed: the introduction of credit units on the research part of the educational component of the domestic postgraduate training program, as well as the assessment of the cost of certain types of research activities. Variants of educational routes have been developed for the research part of postgraduate training in natural-mathematical, engineering-technical and social-humanitarian areas.

The results of the study allow, on the basis of the introduction of credits in the research part of postgraduate training, to develop a criteria-based system for assessing the readiness of graduate students for final certification. The developed educational route options allow for more productive implementation of postgraduate training as a whole.

Keywords: European doctoral studies, Russian graduate school, educational route, educational program, pedagogical design, credits.

The contact details of authors: pppo-kgeu@yandex.ru, kipchack_oleg@mail.ru, g.zavada@mail.ru, pppo-kgeu@yandex.ru

Full version of article: DOWNLOAD