ПРОСТЫЕ ПОНЯТИЯ И СЛОЖНЫЕ РЕШЕНИЯ: К ВОПРОСУ ВЗАИМООТНОШЕНИЙ УЧИТЕЛЯ И УЧЕНИКА

Цитирование: Кабкова Е.П. Простые понятия и сложные решения: к вопросу взаимоотношений учителя и ученика // Казанский педагогический журнал. – 2021. – № 2 (145). – С.20-25.

Автор(ы): Е.П. Кабкова

Название статьи: Простые понятия и сложные решения: к вопросу взаимоотношений учителя и ученика

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.002

Аннотация. В данной статье с различных сторон раскрывается вопрос взаимоотношений учителя и ученика в пространстве педагогики искусства. Показаны общие и различные черты в сложившихся принципах их взаимодействия, а также отличие между областью общего и профессионального музыкального образования.

Выявлены значение состояния ученичества для каждого человека, роль учителя в развитии творческого начала личности, распространенные практики разнообразных тренингов, направленные на активизацию способности к межличностному общению и личностного роста обучающихся.

Отмечено, что важную роль в сложении отношений «учитель – ученик» играет закрепленный и законодательно, и в общественном сознании термин «услуга» в применении к области образования. При этом теряется истинное значение и осознание области образования как общественного блага. Определены проблемы, возникающие в процессе дистанционного формата занятий, особенно значимые для педагогики искусства.

Ключевые слова: учитель, ученик, взаимодействие, педагогика искусства, гуманистическая психология, творческое развитие, самореализация, регламентация профессиональной деятельности, дистанционная форма обучения.

Контактные данные: borisr@comtv.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Kabkova E. Simple concepts and complex decisions: to the question of the relationship between a teacher and a student // Kazan pedagogical journal. – 2021. – № 2 (145). – Р.20-25.

Author(s): E. Kabkova

Name of article: Simple concepts and complex decisions: to the question of the relationship between a teacher and a student

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.002

Abstract. This article reveals from the various standpoints the question of the relationship between teacher and student in the environment of art pedagogy. The general and different features in the established principles of their interaction are shown, as well as the difference between the field of general and professional music education.

The importance of the state of apprenticeship for each person, the role of the teacher in the development of creativity and in the formation of personality, as well as the widely spread practices of various trainings aimed at enhancing the ability for interpersonal communication and personal growth of students, are specially considered.

It is noted that an important role in the formation of the relationship “teacher – student” is played by the term “service”, enshrined both in law and in the public consciousness, as applied to the field of education. At the same time, the true meaning and awareness of the field of education as a public good is lost. Also shown there are the problems arising in the process of distance learning format, which are especially significant for the pedagogy of art.

Keywords: teacher, student, interaction, art-pedagogy, humanistic psychology, creative development, self-realization, regulation of professional activity, distance learning.

The contact details of authors: borisr@comtv.ru

Full version of article: DOWNLOAD