ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ ПЕДАГОГОВ К РЕАЛИЗАЦИИ ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩЕЙ РАБОТЫ В ДОУ

Цитирование: Ванштейн Л.Ю. Психолого-педагогический потенциал педагогов к реализацииздоровьесберегающей работы в ДОУ // Казанский педагогический журнал. – 2020. –  1 (138). – С.205209. 

Автор(ы): Л.Ю. Ванштейн  

Название статьи: Психолого-педагогический потенциал педагогов к реализации здоровьесберегающей работы в ДОУ 

DOI: 10.34772/KPJ.2020.138.1.031 

Аннотация. В данной статье рассмотрены вопросы подготовки педагогических кадров для работы в области сохранения и укрепления здоровья детей дошкольного возраста в условиях реализации программы дошкольного образования в дошкольных образовательных учреждениях. Определены психолого-педагогические компоненты подготовки будущих педагогов ДОУ к реализации здоровьесберегающихтехнологий, а также выделены аспекты, способствующие самооразвитию личности педагога впрофессионалньой деятельности. В сравнении рассмотрены две образовательные программы – подготовка специалистов среднего профессионального образования по профилю «Дошкольное образование» и бакалавров по профилю «Психология и педагогика дошкольного образования». Приводится анализ работы дошкольного учреждения по повышению квалификации педагогических кадров, в том числе направленных на саморазвитие педагогов в области психолого-педагогических наук. 

Ключевые слова: образовательная программа, педагогические кадры, здоровьесберегающие технологии, профессиональные компетенции, образовательный процесс. 

Контактные данные: lidiya_vanshtein@mail.ru 

Полная версия статьи:  СКАЧАТЬ

 


 

Quoting: Vanshtein L. Readiness of pedagogical staff for implementation health-saving work in a pre-school educational institution // Kazan pedagogical journal. – 2020. – № 1 (138). – р.205209.  

Author(s)L. Vanshtein  

Name of articleReadiness of pedagogical staff for implementation health-saving work in a pre-school educational institution 

DOI10.34772/KPJ.2020.138.1.031 

Abstract. The issues of training teachers for work in the field of preserving and strengthening the health of preschool children in the context of the implementation of the preschool education program in preschool educational institutions are treated in the article. The psychological and pedagogical components of the preparation of future teachers of a pre-school educational institution for the implementation of health-saving technologies are determined, as well as the aspects contributing to the self-development of the personality of the teacher in professional activities are identified. In comparison, two educational programs are considered – training specialists in secondary vocational education in the profile of “Preschool education” and bachelors in the profile of “Psychology and pedagogy of preschool education”. The analysis of the work of a pre-school institution to improve the qualifications of teachers, including those aimed at the self-development of teachers in the field of psychological and pedagogical sciences, is given. 

Keywords: educational program, teaching staff, health-saving technologies, professional competence, educational process. 

The contact details of authorslidiya_vanshtein@mail.ru 

Full version of article: DOWNLOAD