РАЗВИТИЕ АУТОКОМПЕТЕНТНОСТИ КАК УСЛОВИЕ ПРОФИЛАКТИКИ ДЕСТРУКТИВНЫХ ЯВЛЕНИЙ У ПЕДАГОГОВ

Цитирование: Савва Н.В. Развитие аутокомпетентности как условие профилактики деструктивных явлений у педагогов // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 2 (145). — С.57-63.

Автор(ы): Н.В. Савва

Название статьи: Развитие аутокомпетентности как условие профилактики деструктивных явлений у педагогов

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.007

Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью профилактики профессионально-деструктивных явлений у педагогов дошкольных образовательных учреждений. Авторами статьи описаны основные причины возникновения профессиональных деструкций у специалистов дошкольных образовательных учреждений. Раскрыта сущность аутокомпетентности как одной из базовых компетентностей педагогов. Выделены основные компоненты аутокомпетентности: пофессионально-деятельностный, социально-коммуникативный и личностный. Цель статьи заключается в обосновании значимости развития аутокомпетентности как условия преодоления и профилактики профессионально негативных явлений в профессии педагога. Обоснована роль аутокомпетентности и ее основных компонентов в развитии поведенческих стратегий по преодолению педагогами психоэмоционального и физического напряжения в рамках профессиональной деятельности. Представлены результаты диагностики, проведенной в рамках наших экспериментальных исследований. Обоснована необходимость создания программы психолого-педагогического сопровождения для педагогов с целью профилактики негативных профессиональных явлений. Статья предназначена для педагогов и специалистов, работающих в системе образования.

Ключевые слова: профессиональные деструкции, профессиональная деформация, эмоциональное выгорание, психопрофилактика в педагогической деятельности, саморегуляция педагогов, самокоррекция педагогов.

Контактные данные: ns142005@yandex.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Savva N. The development of autocompetence as a condition for the prevention of destructive phenomena among teachers // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 2 (145). — Р.57-63.

Author(s): N. Savva

Name of article: The development of autocompetence as a condition for the prevention of destructive phenomena among teachers

DOI: 10.51379/KPJ.2021.146.3.007

Abstract. The relevance of the article is determined by the need to prevent professionally destructive phenomena among teachers of preschool educational institutions. The authors of the article briefly describe the main causes of professional destructions among specialists of preschool educational institutions. The article describes the essence of autocompetence as one of the basic competencies of teachers. The main components of auto-competence are identified: professional-activity, social-communicative and personal. The purpose of the article is to substantiate the importance of the development of auto-competence as a condition for overcoming and preventing professionally negative phenomena in the teaching profession. The role of autocompetence and its main components in the development of behavioral strategies for overcoming psychoemotional and physical stress by teachers in the framework of professional activity is substantiated. The results of the diagnostics carried out in the framework of our experimental studies are presented. The necessity of creating a program of psychological and pedagogical support for teachers in order to prevent negative professional phenomena is justified. The article is intended for teachers and specialists working in the education system.

Keywords: professional destruction, professional deformation, emotional burnout, psychoprophylaxis in teaching, self-regulation of teachers, self-correction of teachers.

The contact details of authors: ns142005@yandex.ru

Full version of article: DOWNLOAD