Цитирование: Сарапулова А.В., Ноговицина О.В. Развитие культурно-языковой интуиции у студентов вуза на занятиях по иностранному языку // Казанский педагогический журнал. — 2023. — № 2 (157). — С.127-134.
Автор(ы): А.В. Сарапулова, О.В. Ноговицина
Название статьи: Развитие культурно-языковой интуиции у студентов вуза на занятиях по иностранному языку
DOI: 10.51379/KPJ.2023.159.2.017
Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью развития культурно-языковой интуиции у студентов вуза на занятиях по иностранному языку. В настоящее время культурно-языковая интуиция является важным качеством личности, поскольку позволяет эффективно взаимодействовать с представителями различных лингвокультур. Цель исследования заключается в уточнении понятия культурно-языковой интуиции, определении её структуры, компонентного состава и функций. Проведенный анализ научных трудов позволил авторам определить основные подходы и принципы развития культурно-языковой интуиции в педагогической практике, выделить комплекс педагогических условий и создать блочно-логическую модель ее эффективного развития. Разработанная авторами методика, направленная на развитие культурно-языковой интуиции на занятиях по иностранному языку, представляет собой комплекс универсальных кейсов, позволяющих совершенствовать практические коммуникативные навыки студентов и повышать уровень их межкультурной компетенции. Статья представляет интерес для преподавателей иностранных языков, студентов и исследователей.
Ключевые слова: культурно-языковая интуиция, высшее образование, иностранный язык, межкультурная коммуникация, методика обучения иностранным языкам.
Контактные данные: SarapulovaAW@mail.ru, olesya.nogovicina@list.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Sarapulova A., Nogovitsyna O. Development of cultural and linguistic intuition among university students in foreign language training // Kazan pedagogical journal. — 2023. — № 2 (157). — Р.127-134.
Author(s): A. Sarapulova, O. Nogovitsyna
Name of article: Development of cultural and linguistic intuition among university students in foreign language training
DOI: 10.51379/KPJ.2023.159.2.017
Abstract. The relevance of the article is due to the need to develop cultural and linguistic intuition among university students in foreign language training. Currently, cultural and linguistic intuition is an important quality of personality, since it allows effective interaction with representatives of various linguistic cultures. The purpose of the study is to clarify the concept of cultural and linguistic intuition, to determine its structure, component composition and functions. The conducted analysis of scientific works allowed the authors to identify the main approaches and principles of the development of cultural and linguistic intuition in pedagogical practice, to identify a set of pedagogical conditions and to create a block-logical model of its effective development. The methodology developed by the authors, aimed at developing cultural and linguistic intuition in foreign language training, is a set of universal cases that allow students to improve their practical communication skills and increase the level of their intercultural competence. The article is of interest to teachers of foreign languages, students and researchers.
Keywords: cultural and linguistic intuition, higher education, foreign language, intercultural communication, methods of teaching foreign languages.
The contact details of authors: SarapulovaAW@mail.ru, olesya.nogovicina@list.ru
Full version of article: DOWNLOAD