Цитирование: Девятова И.Е. Развитие психолого-педагогической компетентности учителя начальных классов как ресурс сохранения психологического здоровья младших школьников // Казанский педагогический журнал.— 2020. — № 2 (139). — С.105-113.
Автор(ы): И.Е. Девятова
Название статьи: Развитие психолого-педагогической компетентности учителя начальных классов как ресурс сохранения психологического здоровья младших школьников
DOI: 10.34772/KPJ.2020.139.2.014
Аннотация. Статья посвящена вопросам развития психолого-педагогической компетентности учителя в условиях определения новых приоритетов российского образования и ценностного переосмысления его главных результатов. В статье обосновывается актуальность роли учителя в сохранении психического здоровья ребёнка. Обозначаются границы кризиса профессиональной компетентности учителя современной школы и последствия его непрофессиональных действий для психического благополучия обучающихся. Анализируются понятие «психолого-педагогическая компетентность учителя», научные подходы к определению её структуры и способов развития данной компетентности в условиях формального повышения квалификации. Раскрывается значимость развития психолого-педагогической компетентности на всех этапах профессионального развития учителя. Приводятся результаты апробации подходов по развитию психолого-педагогической компетентности учителей начальных классов. Статья предназначена для работников системы дополнительного профессионального образования, научных специалистов, руководителям образовательных организаций.
Ключевые слова: компетентность учителя, повышение квалификации, психологический ресурс ребёнка, психологическое здоровье, психологическая безопасность образовательной среды.
Контактные данные: devyatova74rus@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Devyatova I. Development of psychological and pedagogical competence of primary school teachers as a resource for preserving the psychological health of younger students // Kazan pedagogical journal. — 2020. — № 2 (139).— р.105—113.
Author(s): I. Devyatova
Name of article: Development of psychological and pedagogical competence of primary school teachers as a resource for preserving the psychological health of younger students
DOI: 10.34772/KPJ.2020.139.2.014
Abstract. The article is devoted to the development of psychological and pedagogical competence of a teacher in the condition of determining new priorities of Russian education and the value rethinking of its main results. The article substantiates the relevance of the teacher’s role in maintaining the child’s mental health. The boundaries of the crisis of a modern school teacher’s professional competence and the consequences of his unprofessional actions for the mental well-being of students are outlined. The article analyzes the concept of «psychological and pedagogical competence of a teacher», scientific approaches for determining its structure and ways of developing this competence in the conditions of formal professional development. The significance of the development of psychological and pedagogical competence at all stages of teacher’s professional development is revealed. The results of approbation of approaches to the development of psychological and pedagogical competence of primary school teachers are presented. The article is intended for employees of the system of additional professional education, scientific specialists, heads of educational organizations.
Keywords: teacher’s competence, professional development, psychological resource of the child, psychological health, psychological safety of the educational environment.
The contact details of authors: devyatova74rus@mail.ru
Full version of article: DOWNLOAD