Цитирование: Чаткина С.Н., Варданян Ю.В., Демченко А.О. Развитие учебной мотивации подростков средствами развивающих занятий // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 6 (155). — С.189-195.
Автор(ы): С.Н. Чаткина, Ю.В. Варданян, А.О. Демченко
Название статьи: Развитие учебной мотивации подростков средствами развивающих занятий
DOI: 10.51379/KPJ.2022.157.7.024
Аннотация. Актуальность статьи обусловлена огромным влиянием учебной мотивации на эффективность освоения школьной программы, познавательную активность, успеваемость в школе. Цель статьи заключается в нахождении путей развития учебной мотивации подростков средствами развивающих занятий. Спроектированная развивающая программа будет являться эффективным средством оптимизации самооценки подростков, их уверенности в себе, значимости своей личности, мотивации к самообучению и саморазвитию, снятию тревожности, тем самым повышая уровень развития учебной мотивации подростков. Авторами проанализировано состояние проблемы в психолого-педагогической литературе, в статье раскрываются особенности ее проявления у подростков, обосновывается и доказывается эффективность развивающих занятий, способствующих повышению уровня учебной мотивации. Авторами представлены результаты эмпирического исследования учебной мотивации подростков и разработана программа по развитию учебной мотивации подростков. Статья может быть полезна педагогам, психологам, занимающихся проблемой учебной мотивации подростков.
Ключевые слова: учебная мотивация, подросток, проектирование, тренинг.
Контактные данные: sveta13ru@yandex.ru, julia_vardanyan@mail.ru, lesya_sirotkina@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Chatkina S., Vardanyan Yu., Demchenko A. Development of educational motivation of adolescents by means of developmental activities // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 6 (155). — Р.189-195.
Author(s): S. Chatkina, Yu. Vardanyan, A. Demchenko
Name of article: Development of educational motivation of adolescents by means of developmental activities
DOI: 10.51379/KPJ.2022.157.7.024
Abstract. The relevance of the article is due to the huge influence of educational motivation on the efficiency of mastering the school curriculum, cognitive activity, school performance. The purpose of the article is to find out ways to develop the educational motivation of adolescents by means of developing activities. The designed developmental program will be an effective means of optimizing adolescents’ self-esteem, their self-confidence, the importance of their personality, motivation for self-learning and self-development, anxiety relief, thereby increasing the level of development of adolescents’ educational motivation. The authors analyzed the state of the problem in the psychological and pedagogical literature, the article reveals the features of its manifestation in adolescents, substantiates and proves the efficiency of developmental classes that increase the level of educational motivation. The authors present the results of an empirical study of the educational motivation of adolescents and developed a program for the development of educational motivation of adolescents. The article may be useful to teachers, psychologists dealing with the problem of educational motivation of adolescents.
Keywords: educational motivation, teenager, design, training.
The contact details of authors: sveta13ru@yandex.ru, julia_vardanyan@mail.ru, lesya_sirotkina@mail.ru
Full version of article: DOWNLOAD