образования, моделью в постановке проблем и их решении. Вместе с этим, в условиях современных трендов, цифровые компетенции следует рассматривать и как базовые в подготовке конкурентноспособных специалистов в области инженерии. С учетом этого, вопрос оценки цифровых навыков и компетенций обучающихся является фундаментальным для современной системы инженерного образования и рассматривается в настоящей работе через анализ различных инициатив, выдвигаемых странами Европейского Союза в оценке цифровых компетенций, и практических подходов к их развитию в условиях виртуальной инженерной образовательной среды. На основании проведенных исследований в работе предложен список основных элементов для системы оценивания цифровых компетенций студентов, что имеет важное практическое значение для более широкого использования потенциала цифровых технологий в образовании и обучении. Для адаптации результатов проведенного в работе теоретико-методологического анализа к условиям казахстанского образования в работе проведен опрос экспертов, преподавателей вузов и колледжей, обучающихся по инженерным специальностям в южном, северном и центрально-казахстанском регионах.
Ключевые слова: цифровые компетенции, цифровые технологии, образовательные ресурсы, образовательный процесс, инструменты оценки.
Контактные данные: skarstina@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Karstina S. Development of a toolkit for assessing digital competencies of engineering students // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 5 (148). — Р.112-118.
Author(s): S. Karstina
Name of article: Development of a toolkit for assessing digital competencies of engineering students
DOI: 10.51379/KPJ.2021.149.5.014
Abstract. This paper presents the results of theoretical and methodological analysis of factors influencing the formation of engineering students’ digital competencies interpreted as a group of competencies related to the ability to work with information in digital environment, functional use of methods and tools for managing processes, projects, digital transformation products, and solving complex professional tasks. The relevance of this study is determined by the modern educational paradigm, which is the basis for education reform, a model in problem-setting and problem-solving. At the same time, in the context of current trends, digital competencies should also be considered as basic competencies in training competitive engineering professionals. With this in mind, the issue of assessing digital skills and competencies of students is fundamental to the modern system of engineering education and is considered in this paper through the analysis of various initiatives by the European Union countries in assessing digital competencies, and practical approaches to their development in a virtual engineering educational environment. Based on the research, the paper proposes a list of basic elements for the system of evaluating digital competences of students, which has important practical implications for wider use of the potential of digital technologies in education and training. In order to adapt the results of theoretical and methodological analysis to the context of the Kazakhstan education, a survey of experts, teachers of universities and colleges, students of engineering specialties in the southern, northern and central regions of Kazakhstan, was conducted.
Keywords: digital competencies, digital technologies, educational resources, educational process, assessment tools.
The contact details of authors: skarstina@mail.ru
Full version of article: DOWNLOAD