РЕАЛИЗАЦИЯ КОУЧИНГОВОГО ПОДХОДА В УСЛОВИЯХ МЕТОДИЧЕСКОЙ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА

Цитирование: Дубаков А.В., Хильченко Т.В., Андреев Д.Е. Реализация коучингового подхода в условиях методической подготовки будущих учителей иностранного языка // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 4 (153). — С.132-137.

Автор(ы): А.В. Дубаков, Т.В. Хильченко, Д.Е. Андреев

Название статьи: Реализация коучингового подхода в условиях методической подготовки будущих учителей иностранного языка

DOI: 10.51379/KPJ.2022.154.4.015

Аннотация. Структурная композиция профессиональной подготовки  будущих учителей иностранного языка включает, в том числе, методическую подготовку, которая характеризуется рядом параметров и требует специальной организации. Актуальность темы исследования обусловлена необходимостью использования в условиях методической подготовки инновационных образовательных инструментов, позволяющих достичь более высоких предметных результатов. В последнее время в методической подготовке будущих учителей иностранного языка всё чаще реализуется коучинговый подход. Средства коучинга ориентированы на обеспечение личностно-ориентированной составляющей образовательного процесса и создание индивидуальной пошаговой стратегии продвижения в образовательном процессе. Цель данной работы – выявить и определить возможности коучингового подхода в методической подготовке будущих учителей иностранного языка. Авторы уточняют особенности лингвометодической подготовки учителей, детализируют функции коучингового подхода в обозначенном контексте и особенности его реализации. В практической части исследования представлен анализ реализации лингвометодического коучинга в вузе. Статья адресована преподавателям вузов, аспирантам, учителям.

Ключевые слова: профессиональная подготовка будущих учителей иностранного языка, методическая подготовка, методическая компетентность, коучинговый подход, лингвометодический коучинг.

Контактные данные: rain.22@rambler.ru, tkhill@rambler.ru, andreev.danil@mail.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Dubakov A., Khilchenko T., Andreev D. Implementation of coaching approach in the frame of methodological training of future foreign languages teachers // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 4 (153). — Р.132-137.

Author(s): A. Dubakov, T. Khilchenko, D. Andreev

Name of article: Implementation of coaching approach in the frame of methodological training of future foreign languages teachers

DOI: 10.51379/KPJ.2022.154.4.015

Abstract. Professional training of future foreign language teachers includes, at the same time, methodological training that is characterized by the series of parameters and should be organized in a particular way. The significance of the topic of the research is determined by the necessity of the use of innovative educational tools in the frame of methodological training, which allow reaching higher subject results. Recently, a coaching approach has been increasingly implemented in the methodological training of future foreign language teachers. The tools of coaching are focused on the provision of personal part of educational process and the creation of individual step-by-step strategy of promotion in education. The aim of this research is to determine the possibilities of coach approach in the frame of methodological training of future foreign language teachers. The authors specify the peculiarities of linguomethodological training of future teachers, detail the functions of coaching approach in the context under study and the peculiarities of its implementation. In the practical part of the study, the analysis of the implementation of linguomethodological coaching in higher education is presented. The article is addressed to university teachers, postgraduate students and teachers.

Keywords: professional training of future teachers of a foreign language, methodological training, methodological competence, coaching approach, linguomethodological coaching.

The contact details of authors: rain.22@rambler.ru, tkhill@rambler.ru, andreev.danil@mail.ru

Full version of article: DOWNLOAD