РЕФЛЕКСИВНОЕ РАЗВИТИЕ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ КАК УСЛОВИЕ УСПЕШНОСТИ ОБУЧЕНИЯ В ШКОЛЕ

Цитирование: Новиков П.В. Рефлексивное развитие младших школьников как условие успешности обучения в школе // Казанский педагогический журнал. — 2021. — № 3 (146). — С.216-223.

Автор(ы): П.В. Новиков

Название статьи: Рефлексивное развитие младших школьников как условие успешности обучения в школе

DOI: 10.51379/KPJ.2021.147.3.030

Аннотация. Актуальность статьи обусловлена проблемой развития личности младших школьников. Показана сущность развивающего образования, заключающаяся в формировании  школьника как субъекта деятельности. Цель статьи заключается в раскрытии путей развития рефлексивной сферы учащихся младших классов в учебной деятельности. Описаны составляющие умения учиться. Особое внимание уделено характеристике рефлексивных способностей младших школьников, тесно связанных с умением учиться и проблемой формирования субъекта учебной деятельности. Автором показана многозначность понимания понятия «рефлексии» в психологии, охарактеризованы виды рефлексии, доказана значимость рефлексивных действий в учебной деятельности и показано их влияние на формирование умения учиться. Охарактеризованы диагностические методики, позволяющие исследовать виды рефлексии у учащихся. Проведено исследование уровня развития содержательной рефлексии. Показана необходимость создания специальных условий для развития рефлексивной сферы младших школьников.

Статья предназначена педагогам-психологам, учителям начальных классов и всем, кого интересуют вопросы повышения оптимизации личностного и интеллектуального развития младших школьников.

Ключевые слова: развивающее образование, развитие младшего школьника как субъекта деятельности, умение учиться, интеллектуальная рефлексия, виды рефлексии, диагностика рефлексивной сферы.

Контактные данные: pet68713266@yandex.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Novikov P. Reflexive development of primary schoolchildren as condition for the success of schooling // Kazan pedagogical journal. — 2021. — № 3 (146). — Р.216-223.

Author(s): P. Novikov

Name of article: Reflexive development of primary schoolchildren as condition for the success of schooling

DOI: 10.51379/KPJ.2021.147.3.030

Abstract. The relevance of the article is due to the problem of the development of the personality of primary schoolchildren. The essence of developmental education is shown, which consists in the formation of a student as a subject of activity. The purpose of the article is to reveal the ways of development of the reflective sphere of primary school students in educational activities. The components of the ability to learn are described. Special attention is paid to the characteristics of the reflexive abilities of primary schoolchildren, which are closely related to the ability to learn and the problem of the formation of the subject of educational activity. The author shows the ambiguity of understanding the concept of «reflection» in psychology, characterizes the types of reflection, proves the importance of reflexive actions in educational activities and shows their influence on the formation of the ability to learn. The diagnostic techniques that allow to study the types of reflection in students are characterized.  The necessity of creating special conditions for the development of the reflexive sphere of primary schoolchildren has been proved.

The article is intended for educational psychologists, primary school teachers and everyone who is interested in improving the optimization of the personal and intellectual development of younger students.

Keywords: developmental education, the development of a younger student as a subject of activity, the ability to learn, intellectual reflection, types of reflection, diagnostics of the reflective sphere.

The contact details of authors: pet68713266@yandex.ru

Full version of article: DOWNLOAD