СТРАТЕГИИ ОРГАНИЗАЦИИ ОБУЧЕНИЯ И АДАПТАЦИИ ИНОСТРАННЫХ СТУДЕНТОВ

Цитирование: Абдулкашапова Ф.А., Бронская В.В., Игнашина Т.В., Шайхетдинова Р.С. Стратегии организации обучения и адаптации иностранных студентов // Казанский педагогический журнал. – 2020. – № 5 (142). – С.113-118.

Автор(ы): Ф.А. Абдулкашапова, В.В. Бронская, Т.В. Игнашина, Р.С. Шайхетдинова

Название статьи: Стратегии организации обучения и адаптации иностранных студентов

DOI: 10.34772/KPJ.2020.142.5.016

Аннотация. В данной статье рассматриваются особенности социокультурной адаптации иностранных студентов в России. Выделены два аспекта успеха пребывания или временного пребывания в новой культуре, а именно, психологическая и социокультурная адаптация. Всесторонне рассмотрены и классифицированы барьеры иностранных студентов, возникающие при обучении в России, а также стратегии работы университетов с иностранными студентами с учетом их коммуникативных особенностей. Предложены факторы, влияющие на привыкание студента-иностранца к новой социокультурной среде: уровень базового знания русского языка, личная способность к обучению, особенности национального менталитета; с позиции педагога-преподавателя – компетентность в предмете, общительность, доброжелательность, понимание трудностей адаптации. На основании изученного материала представлены рекомендации для высших учебных заведений России о том, как помочь иностранным студентам добиться успехов в обучении.

Ключевые слова: обучение иностранных студентов, адаптация, стратегии корректировки, экспорт образовательных услуг.

Контактные данные: aflyura@gmail.com, dweronika@mail.ru, ighnashina00@mail.ru, rami21@yandex.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Abdulkashapova F., Bronskaya V., Ignashina T., Shaikhetdinova R. Strategies for organization of teaching and adaptation of foreign students // Kazan pedagogical journal. – 2020. – № 5 (142). – р.113-118.

Author(s): F. Abdulkashapova, V. Bronskaya, T. Ignashina, R. Shaikhetdinova

Name of article: Strategies for organization of teaching and adaptation of foreign students

DOI: 10.34772/KPJ.2020.142.5.016

Abstract. This article treates the features of the socio-cultural adaptation of foreign students in Russia. Two aspects of the success of staying or temporary stay in a new culture are highlighted, namely, psychological and socio-cultural adaptation. The article comprehensively considers and classifies the barriers for foreign students that arise when studying in Russia, as well as the strategies of universities working with foreign students, taking into account their communicative characteristics. The factors influencing the addiction of a foreign student to a new socio-cultural environment are proposed: the level of basic knowledge of the Russian language, indivdiual ability to learn, peculiarities of the national mentality; from the position of a teacher-teacher – competence in the subject, sociability, benevolence, understanding of the difficulties of adaptation. Based on the studied material, recommendations are presented for higher educational institutions in Russia on the following topic: how to help foreign students achieve success in their studies.

Keywords: training of foreign students, adaptation, adjustment strategy, export of educational services.

The contact details of authors: aflyura@gmail.com, dweronika@mail.ru, ighnashina00@mail.ru, rami21@yandex.ru

Full version of article: DOWNLOAD