Цитирование: Гольдман И.Л. Стратегия проектирования профессиональной подготовки коммуникаторов в системе высшего образования // Казанский педагогический журнал. — 2020. — № 3 (140). — С.83-88.
Автор(ы): И.Л. Гольдман
Название статьи: Стратегия проектирования профессиональной подготовки коммуникаторов в системе высшего образования
DOI: 10.34772/KPJ.2020.140.3.010
Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью анализа требований к профессиональной компетентности бакалавров и магистров рекламы и связей с общественностью как субъектов медиакоммуникаций. Автор прослеживает и обосновывает зависимость профессиональной подготовки будущих коммуникаторов от специфики профессиограммы и содержания профстандартов, в результате демонстрируя преимущества интеграции научных знаний в медиаобразовательный процесс на всех этапах теоретического и практического обучения, а также междисциплинарного подхода к формированию общепрофессиональных и профессиональных компетенций коммуникаторов. В статье раскрываются особенности проектирования медиаобразовательного пространства для профессионально-творческой подготовки бакалавров и магистров рекламы и связей с общественностью с учетом требований к квалификации, успешного решения обучающимися профессиональных задач в коммерческом и некоммерческом секторе. Статья адресована педагогам, занимающимся вопросами проектирования профессиональной подготовки коммуникаторов.
Ключевые слова: профессиональная подготовка, медиаобразовательная деятельность, профессиограмма, профстандарт, профессиональная компетентность, профессиональный коммуникатор, медиакоммуникации.
Контактные данные: ira.goldman@inbox.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Gol’dman I. Strategy for designing professional training of communicators in the higher education system // Kazan pedagogical journal. — 2020. — № 3 (140). — р.83-88.
Author(s): I. Gol’dman
Name of article: Strategy for designing professional training of communicators in the higher education system
DOI: 10.34772/KPJ.2020.140.3.010
Abstract. The relevance of the article is due to the need to analyze the requirements for professional competence of bachelors and masters of advertising and public relations as subjects of media communications. The author traces and explains the dependence of the training of future communicators of the specific job description and content of professional standards, resulting in the advantages of integration of scientific knowledge in the media educational process in all phases of theoretical and practical training, as well as interdisciplinary approach to the formation of general and professional competencies of the communicator. The article is addressed to teachers involved in the design of professional training of communicators. The article reveals the features of designing a media educational space for professional and creative training of bachelors and masters in advertising and public relations, taking into account the requirements for qualification, successful solution of professional tasks by students in the commercial and non-commercial sector. The article is addressed to teachers involved in the design of communicators’ professional training.
Keywords: training, media education activities, job analysis, the professional standards, professional competence, professional communicator, media communication.
The contact details of authors: ira.goldman@inbox.ru
Full version of article: DOWNLOAD