Цитирование: Васенина Н.Л. Структурно-функциональная модель развития методической готовности учителя технологии к организации проектной деятельности обучающихся в условиях стажировочных площадок ДПО // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 2 (151). — С.53-60.
Автор(ы): Н.Л. Васенина
Название статьи: Структурно-функциональная модель развития методической готовности учителя технологии к организации проектной деятельности обучающихся в условиях стажировочных площадок ДПО
DOI: 10.51379/KPJ.2022.152.2.007
Аннотация. Актуальность статьи обусловлена необходимостью развития методической готовности учителя технологии к организации проектной деятельности обучающихся в соответствии с потребностью системы общего образования в специалистах, готовых методически грамотно организовывать процесс создания проектных работ школьниками с учетом современных требований в образовании и трансформации метода проектов. Цель статьи заключается в моделировании процесса развития методической готовности учителя технологии к организации проектной деятельности обучающихся в условиях стажировочной площадки дополнительного профессионального образования. Концептуальной основой исследования была определена идея применения дидактических возможностей стажировочных площадок системы дополнительного профессионального образования как интерактивного механизма развития методической готовности учителя технологии.
Автором определена методология исследования и предложены компонентный состав (мотивационно-ценностный, познавательный, практический) и оценочно-результативный инструментарий определения уровня развития методической готовности учителя технологии в результате формирующего воздействия. Научная новизна исследования заключается в теоретическом обосновании и реализации идеи использования дидактических возможностей применения стажировочных площадок системы дополнительного профессионального образования в качестве формы интерактивного механизма развития методической готовности учителя технологии; проектировании и внедрении на стажировочных площадках дополнительного профессионального образования структурно-функциональной модели развития методической готовности учителя технологии к организации проектной деятельности для последующего ее применения. Статья предназначена для учителей, преподавателей вузов, менеджеров в сфере школьного образования, интересующихся проблемами развития методической готовности педагогов.
Ключевые слова: моделирование, развитие методической готовности, метод проектов, учитель технологии, стажировочные площадки, дополнительное профессиональное образование.
Контактные данные: vaseninanatalya@mail.ru
Полная версия статьи: СКАЧАТЬ
Quoting: Vasenina N. Structural and functional model of the development of methodological readiness of technology teachers to organize project activities of students in the conditions of internship sites of additional professional education // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 2 (151). — Р.53-60.
Author(s): N. Vasenina
Name of article: Structural and functional model of the development of methodological readiness of technology teachers to organize project activities of students in the conditions of internship sites of additional professional education
DOI: 10.51379/KPJ.2022.152.2.007
Abstract. The relevance of the article is due to the requirement of developing the methodological readiness the teacher of technology to organize the students’ project activities, according with the need of the system of secondary education for specialists who are ready to methodically competently organize the process of creating project work by schoolchildren, taking into account modern requirements in education and the transformation of the project method. The purpose of the article is modeling the process of developing the methodological readiness a teacher of technology to organize students for the project activities in the conditions of an internship site of additional professional education. The conceptual basis of the research was determined the idea of using the didactic capabilities of the internship sites the system of additional professional education as an interactive mechanism for the development the methodological readiness the teacher of technology.
The author identifies approaches and corresponding principles. The author proposes a component composition (motivational-value, cognitive, practical) and assessment -effective tools of determining the level of development the methodological readiness the teacher of technology in a result of formative influence. The scientific novelty of the research lies in the theoretical substantiation and implementation of the idea of implementing the didactic possibilities the internship sites the system of additional professional education as a form of interactive mechanism for the development methodological readiness the teacher of technology; designing and implementing a structural and functional model the development of methodological readiness the teacher of technology for the organization project activities at the internship sites of additional professional education for its subsequent application. The article is intended for teachers, University- teachers, managers in the school education field, interested in problems of the development the methodological readiness teachers.
Keywords: modeling, development of methodological readiness, project method, technology teacher, internship sites, additional professional education.
The contact details of authors: vaseninanatalya@mail.ru
Full version of article: DOWNLOAD