СУЩНОСТЬ И СТРУКТУРА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕФОРМАЦИИ ОФИЦЕРОВ-ПРЕПОДАВАТЕЛЕЙ ВОЕННЫХ ВУЗОВ

 

Цитирование: Гончаренко Ю.В. Сущность и структура профессиональной деформации офицеров-преподавателей военных вузов // Казанский педагогический журнал. — 2022. — № 3 (152). — С.52-58.

Автор(ы): Ю.В. Гончаренко

Название статьи: Сущность и структура профессиональной деформации офицеров-преподавателей военных вузов

DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.006

Аннотация. Актуальность статьи обусловлена наличием проблемы негативного факторного влияния на личность преподавателей военных вузов и их профессиональную деятельность, и, как следствие, формированием профессиональной деформации. Цель статьи заключается в изучении сущности и структурных аспектов профессиональной деформации преподавателей военных вузов. Раскрыта сущностьвоенно-педагогической деятельности преподавателей военных вузов, заключающаяся в строгой иерархии взаимодействий, субординации отношений и коммуникаций, высокой ответственности за воспитание и профессиональную подготовку будущих военных специалистов. Выделены признаки (характеристики) проявления профессиональной деформации преподавателей военных вузов. Уточнено понятие «профессиональная деформация преподавателей военных вузов». Представлена структурная организация профессиональной деформации преподавателей военных вузов. Определены критерии и показатели профессиональной деформации преподавателей военных вузов. Предложена разработка программы педагогической профилактики профессиональной деформации преподавателей военных вузов.

Ключевые слова: преподаватель военного вуза, профессиональная деформация, структурные компоненты, критерии и показатели, педагогическая профилактика.

Контактные данные: judo.84@mail.ru

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ


Quoting: Goncharenko Yu. Essence and structure of professional deformation officers-teachers from military universities // Kazan pedagogical journal. — 2022. — № 3 (152). — Р.52-58.

Author(s): Yu. Goncharenko

Name of article: Essence and structure of professional deformation officers-teachers from military universities

DOI: 10.51379/KPJ.2022.153.3.006

Abstract. The relevance of the article is due to the presence of a negative influence on the personality of teachers from military universities and their professional activity and, as, consequence, forming of professional deformation. The purpose of the article is to study the essence and structural aspects of professional deformation of teachers from military university. Essence of the military and pedagogical activity of teachers from military university is revealed, consisting of strict hierarchy of interactions, subordination of relationships and communications, high responsibility for bringing up and processional preparation future military specialists. Signs (characteristics) of occurrence of the professional deformation of teachers from military university were outlined. The term «professional deformation of teachers from military university» is clarified. Structural organization of professional deformation of teachers from military university is presented. Criteria and indicators of professional deformation of teachers from military university are defined. Development of a program of pedagogical prevention of professional deformation of teachers from military university is offered.

Keywords: teacher from military university, professional deformation, structural components, criteria and indicators, pedagogical prevention.

The contact details of authors: judo.84@mail.ru

Full version of article: DOWNLOAD