ТВОРЧЕСКИЕ ФЕСТИВАЛИ И КОНКУРСЫ КАК СРЕДСТВО СОЦИАЛИЗАЦИИ ОБУЧАЮЩИХСЯ В ШКОЛЕ

Цитирование: Радомская О.И., Боякова Е.В., Радомский А.И. Творческие фестивали и конкурсы как средство социализации обучающихся в школе // Казанский педагогический журнал. – 2020. –  2 (139). – С.192-197. 

Автор(ы): О.И. Радомская, Е.В. Боякова, А.И. Радомский 

Название статьи: Творческие фестивали и конкурсы как средство социализации обучающихся в школе 

DOI: 10.34772/KPJ.2020.139.2.026 

Аннотация. Статья посвящена анализу фестивально-конкурсного движения художественной направленности как приоритетного стратегического направления творческого развития и социализации обучающихся. Фестивали и конкурсы направлены не только на определение специальных способностей ребенка, но и на развитие волевых, коммуникативных и когнитивных качеств личности. Показаны перспективыполихудожественного и поликультурного воспитания обучающихся разных возрастных групп в интегрированной сотворческой школьной среде. В статье представлена система взаимодействия учебной ивнеучебной деятельности обучающихся в едином пространстве общеобразовательной школы. Фестивали и конкурсы являются средством создания доступной среды общения, направленной на формирование художественного восприятия и мышления школьников. Доказано, что творческая активность детей на фестивалях и конкурсах возможна при возникновении интереса к самореализации и самовыражению средствами искусства. 

Ключевые слова: социализация, творческие фестивали, конкурсы, олимпиады, обучающиеся,полихудожественное воспитание, культура зрителя. 

Контактные данные: olgaradomskaia@mail.ruekaterinavb@inbox.ruradomsky_mega@mail.ru 

Полная версия статьи: СКАЧАТЬ

 


 

Quoting: Radomskaya O., Boyakova E., Radomskiy A. Creative festivals and competitions as a means оf socializing students in schools // Kazan pedagogical journal. – 2020. – № 2 (139). – р.192-197. 

Author(s)O. Radomskaya, E. oyakova, A. Radomskiy 

Name of articleCreative festivals and competitions as a means оf socializing students in schools 

DOI10.34772/KPJ.2020.139.2.026 

Abstract. The article is devoted to the analysis of the festival and competition movement of artistic orientation as a priority strategic direction of creative development and socialization of students. Festivals and competitions are aimed not only at determining the special abilities of the child, but also at developing strong-willed, communicative and cognitive qualities of the individual. The prospects of poly-artistic and multicultural education of students of different age groups in an integrated school co-creation environment are shown. The article presents a system of interaction between educational and extracurricular activities of students in an integral space of a comprehensive school. Festivals and competitions are a means of creating an accessible communication environment aimed at shaping the artistic perception and thinking of schoolchildren. It is proved that creative activity of children at festivals and competitions is possible when there is an interest in self-realization and self-expression by the means of art. 

Keywords: socialization, creative festivals, competitions, students, poly-artistic education, spectator culture. 

The contact details of authorsolgaradomskaia@mail.ru, ekaterinavb@inbox.ru, radomsky_mega@mail.ru 

Full version of articleDOWNLOAD